Ön itt áll: A HivatalrólA HivatalrólKiadványok, publikációkJogelőd szervezetek kiadványaiHivatali kiadványok
Lehet-e húzóágazat a gépjárműipar?
Lehet-e húzóágazat a gépjárműipar?
2006. március 01.
Módosítás: 2018. május 15.
Olvasási idő: 3 perc

Lehet-e húzóágazat a gépjárműipar?
Dr. Stukovszky Zsolt, igazgató előadása
Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont

Helyzetkép:

  • A beszállító KKV-k nem építettek ki önálló K+F kapacitást, így K+F téren nem lehetnek stabil partnerei a nagyvállalatnak.
  • Az egyetemek és főiskolák nem képesek jelentős, ipari háttérrel rendelkező kompetencia centrummá válni.
  • A hazai kutatóintézetek nem alkalmasak, illetve nem hajlanak a gépjárműipar K+F feladatainak ellátására.

Az előadó szerint éppen ezen a helyzeten kell változtatni, mert itt nyílnak lehetőségek: az első beépítők a jövőben egyre nagyobb mértékben helyezik ki a K+F tevékenységüket a beszállítókhoz. A hazai beszállítóknak ki kell építeniük a K+F kapacitásaikat, a kutatói szférának meg kell értenie az ipar igényeit és K+F erőforrásival fel kell készülnie ezen igények kiszolgálására.

Az előadó megállapította, hogy járműipar perspektivikus és K+F-igényes területe a járműirányítás. A hazai kutatási tevékenység ezen a téren a világ élvonalához tartozik, és részben ennek tudható be, hogy több külföldi cég döntött a magyarországi K+F megteremtése mellett, de a beszállítói ipar még nem tudott felzárkózni a nagyvállalati igényekhez.

Az előadó ezután ismertette az Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont kialakításának folyamatát.

A vitaindító előadás letölthető

Lehet-e húzóágazat a …ipar? Egyik sem – és bármelyik!
Havas Attila előadása
MTA Közgazdaságtudományi Kutatóintézet

Az előadó bemutatta a hazai járműgyártás fejlődését és nemzetgazdasági jelentőségének növekedését a statisztikai adatok tükrében. Felhívta a figyelmet a definíciós problémákra úgy a „húzóágazat” értelmezésében, mint a vállalatoknak a járműipari alágazatokba való besorolása tekintetében. Az előbbi a gazdaságpolitika kommunikációjában, utóbbi a statisztikák interpretációjában okozhat bizonytalanságokat.

Az előadó felhívta a figyelmet a magyar járműipar szélsőségeire és széttagoltságára, amelyben a primitív betanított munkától a kvalifikált szakmunkáig minden előfordul, majd ismertette a gazdaságirányítás szempontjából jól kezelhető „ágazati innovációs és termelési rendszerek” (ÁITR) fogalmát és az ÁITR szemlélet alkalmazásának előnyeit az ágazatfejlesztésben. Végül ráirányította a figyelmet az FDI veszélyeire és lehetőségeire.

A vitaindító előadás letölthető

Lehet-e húzóágazat a gépjárműipar? Ha igen, akkor miért nem?
Lepsényi István előadása

Az előadó statisztikai adatok tükrében bemutatja a világ járműgyártásában tapasztalható tendenciákat. Rámutat a beszállítók szerepének növekedésére az ágazat jövedelemtermelésében és a K+F területén. Megállapítja, hogy az ágazat K+F igénye folyamatosan nő, emiatt a gyártók a K+F kihelyezésére kényszerülnek, és Közép-Európa vonzó, biztonságos célterülete lehet a K+F-nek. Ezt a magyar beszállítói iparnak ki kell használnia, de jelenlegi állapotában erre nem képes. A jövedelemtermelés a végtermékgyártók és az első szintű beszállítók szintjén valósul meg, a beszállítói háttéripart a hagyományos kapacitások, elaprózott erőforrások, alacsony termelési érték, alacsony komplexitású termékek, alacsony kooperációs szint és a K+F hiánya jellemzik.

Az előadó kitért az Autóipari Kompetencia Centrum, valamint a Regionális Egyetemi Tudásközpont szerepére, lehetőségeire és megállapítja, hogy a magyar járműgyártásra kimondottan jól hat, hogy a K+F a beszállítói láncon az első befektetőktől lefelé megy, mert ezáltal a hazai vállalatoknál kehetőség kínálkozik arra, hogy a K+F-ben részt vegyenek, annak eredményét pedig termékeikben realizálják.

A vitaindító előadás letölthető

Imre József
Stratégiai Főosztály

Utolsó módosítás: 2018. május 15.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?