Page 52 - utiterv
P. 52
AZ INNOVÁCIÓ LENDÜLETE
7.4. FIZIKAI ÉS MÉRNÖKI TUDOMÁNYOK
JÁRMŰ- ÉS KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYOK KUTATÁSI INFRASTRUKTÚRA CSOPORT
A kutatási infrastruktúra csoport bemutatása
A kutatási platform az egyik legfontosabb nemzeti iparfejlesztési célkitűzéssel harmonizáló, alap- és alkalmazott kutatási
feladatokra összpontosító felsőoktatási és kutatóintézeti szerveződés. A platform fő összekötő tevékenységi köre az au-
tonóm közlekedésre képes járművek és közlekedési rendszerek kutatása és azok alkalmazásra történő előkészítése, illetve
a vonatkozó ismeretek kapcsolódó célirányos felsőoktatási képzésekbe integrálása a magasan képzett szakember-után-
pótlás biztosítása érdekében. A tevékenységi kör kiterjed az útpályainfrastruktúra-fejlesztés kérdéseire, az önvezető jár-
művek tervezése, tesztelése és alkalmazása által felvetett jogi kérdések tisztázására, szabványosítási feladatokban való
részvételre, a nemzetközi kapcsolatok és gazdasági diplomáciai képviseletére egyaránt.
Az infrastruktúra-csoport nemzeti koordinátora: Háttér-információk
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia A jármű- és közlekedéstudományi terület kutatásait magában fog-
Tanszék laló platform koordináló intézete a BME. A koordinátor irányítása
alatt működik a RECAR egyetemközi kutatási együttműködés is.
Kapcsolat: Szalay Zsolt A platformot a következő szervezett kutatási entitások alkotják:
E-mail: zsolt.szalay@gjt.bme.hu 1. Autonóm járművek és közlekedésmobilitási kutatások plat-
Honlap: http://www.gjt.bme.hu/ formja, BME
2. Járműipari Kutatások Kiválósági Platformja, SZE JKK
Partnerek: BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék; BME Automati- 3. Autonóm járművek tesztelési platformja
zálási és Alkalmazott Informatika Tanszék; BME Járműkommunikációs Ku- 4. Mesterséges Intelligencia módszerek kutatása és alkalmazása,
tatólaboratórium; BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék; MTA Sztaki
SZE Járműtechnológiai Kutatások Központja, Győr; MTA Járműdinamikai 5. Nagyméretű, bonyolult és elosztott rendszerek irányítási mód-
és Járműirányítási Kutatások Kiválósági Központja (J3K), Győr; MTA szereinek kutatása, MTA Sztaki
SZTAKI; ELTE; SZTE; PPKE; PE, Veszprém
A fent megjelölt kutatási platformok meglehetősen jól lefedik a
ESFRI-kapcsolódás: nincs témakör által kijelölt feladatokat, és további, a területen érdekelt
kutatóhelyeket is bevonva szervezik meg munkájukat. Az elsődle-
Az infrastruktúra-csoport státusza: működő entitások tervezés és megva- ges, meghatározó kapcsolatok a fenti 5 platform között jellemez-
lósítás alatti partíciókkal hetők. A platformok vezetőiből álló stratégiai munkabizottság
felelős a kutatások harmonizációjáért és a közös kutatási stratégia
kialakításáért. A koordinátor részt vesz nemzetközi projektekben,
az EU GEAR2030 kezdeményezésben. Külön említést érdemel-
nek az osztrák–szlovén–magyar egyetemi (Graz, Maribor, Buda-
pest) trilaterális együttműködések a Cooperative Autonomous
Vehicle témakörben.
A KI-csoport célja
A KI-csoport célja a jármű- és közlekedéstudományokat érintő kuta-
tási területen a hazai kutatóhelyek feladatainak egyeztetése és harmo-
nizációja, valamint közös projektcélok kitűzésével és komplementáris
feladatkiosztással a célkitűzések megvalósításának segítése.
A KI-csoport helyzete
A KI-csoport jelenlegi infrastruktúrája a partnerintézmények meg-
lévő kutatási infrastruktúrájára támaszkodik, amely viszont a terü-
let folyamatosan és gyorsan változó igényei szerint folyamatos
fejlesztést igényel.
52