Page 53 - utiterv
P. 53
7.4. FIZIKAI ÉS MÉRNÖKI TUDOMÁNYOK
IPAR 4.0 KUTATÁSOK KUTATÁSI INFRASTRUKTÚRA CSOPORT
A kutatási infrastruktúra csoport bemutatása
A kutatási platform a nemzeti iparfejlesztési célkitűzések egyik alapvető pilléréhez, az Ipar 4.0 technológiákhoz kap-
csolódó és azzal harmonizáló alap- és alkalmazott kutatási feladatokra összpontosító felsőoktatási és kutatóintézeti szer-
veződés. A platform fő összekötő tevékenységi köre az erőforrás-hatékony, robusztus termeléstervezési és irányítási
rendszerek elmélete és tervezésének kérdései, a robotika, a kooperatív és adaptív termelési és logisztikai hálózatok új
modelljeinek Ipar 4.0-konform innovációja és hangsúlyozottan a technológiák alkalmazásának és alkalmazásba vételének
módszereit támogató kutatása, illetve a vonatkozó ismeretek kapcsolódó, célirányos felsőoktatási képzésekbe integrálása
a magasan képzett szakember-utánpótlás biztosítása érdekében. A vonatkozó technológiák gyártástechnológián túlmu-
tató feladatainak kutatását (pl. CIT és 5G kommunikációs rendszerek) partneri hálózatban valósítja meg.
Az infrastruktúra-csoport nemzeti koordinátora: Háttér-információk
MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet Mérnöki és Üzleti A csoport az MTA Sztaki Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutató-
Intelligencia Kutatólaboratórium laboratóriuma által koordinált oktató- és kutatóhálózatot fog
össze, amelynek fő feladata az Ipar 4.0-célkitűzések hazai képvise-
Kapcsolat: Monostori László lete és kutatási feladatainak koordinálása. A csoportot a következő
E-mail: monostori.laszlo@sztaki.mta.hu szervezett kutatási entitások alkotják:
Honlap: www.sztaki.hu 1. Ipar 4.0 Kutatási és Innovációs Kiválósági Központ, MTA
SZTAKI
Partnerek: BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék; BME Automati- 2. Ipar 4.0 technológiai központ, BME
zálási és Alkalmazott Informatika Tanszék; BME Hálózati Rendszerek és A fenti két platform az egyes kutatóhelyekhez kapcsolódó ipari és
Szolgáltatások Tanszék Járműkommunikációs Kutatólaboratórium; SZE Jár- egyetemi partnerek hálózatát is figyelembe véve meglehetősen jól le-
műtechnológiai Kutatások Központja, Győr; MTA Járműdinamikai és Jár- fedi a témakör által kijelölt kompetenciát. Az Ipar 4.0-célkitűzések
műirányítási Kutatások Kiválósági Központja (J3K), Győr; MTA SZTAKI hazai szakmai koordinátora az NGM megbízásából is az MTA Sztaki,
amely több mint 60 hazai ipari szereplő bevonásával hozta létre a ma-
ESFRI-kapcsolódás: nincs gyarországi Ipar 4.0 szakmai képviseleti fórumot. Az elsődleges, meg-
határozó kapcsolatok a fenti két platform között találhatók. A
Az infrastruktúra csoport státusza: működő entitások tervezés és megva- platformok vezetőiből álló stratégiai munkabizottság felelős a kuta-
lósítás alatti partíciókkal tások harmonizációjáért és a közös kutatási stratégia kialakításáért. A
koordinátor számos a téma nemzetközi képviseletét ellátó európai
projektben (H2020) és más kutatási együttműködésben vesz részt.
A KI-csoport célja
Az Ipar 4.0 technológiai kutatásokat összefogó képviseleti szervezet lét-
rehozása a területen működő hazai kutatóhelyek feladatainak egyezte-
tése és harmonizációja, valamint közös projektcélok kitűzésével és
komplementáris feladatkiosztással a célkitűzések megvalósításának se-
gítése. Kiemelt cél még a gyakran költséges infrastruktúra-beruházások
észszerűsítése és az erőforrásokhoz való kooperatív hozzáférés biztosítása.
A KI-csoport elsődleges célja, hogy egy megosztott infrastruktúrára ala-
pozva iránymutató hazai kutatóbázist hozzon létre, és bekapcsolódjon
az Ipar 4.0 technológiai innovációjába a nemzetközi színtéren is.
A KI-csoport helyzete
A KI-csoport jelenlegi infrastruktúrája az MTA Sztaki meglévő
kutatási infrastruktúrájára támaszkodik, amelyet GINOP- és
H2020-forrásokból épített ki. Kiemelendő a győri telephellyel
megvalósult Ipar 4.0 mintaközpont.
53