Page 12 - utiterv
P. 12

AZ INNOVÁCIÓ LENDÜLETE







       úgynevezett stratégiai jelentőségű kutatási infrastruktúrákkal (SKI) kezdődött. Az SKI minősítést egyedi, illetve egységes
       fejlesztési koncepcióval rendelkező hálózatokba tömörült kutatási infrastruktúrák nyerték el egy nyilvános és átlátható ér-
       tékelési folyamat eredményeként. Az értékelés kutatók, oktatók és gazdasági szereplők képviselőiből álló testületek dönté-
       sein alapult.


       Három évvel az indulás után esedékessé vált a Regiszter frissítése és bővítése, ezért 2014 februárjában pályázati keretek kö-
       zött megtörtént a kutatási infrastruktúrák adatbázisának frissítése. Cél volt, hogy a Regiszter a kutatási infrastruktúrák le-
       hető legszélesebb körét tartalmazza, ne csak a stratégiai minősítést elnyert KI-kat.




       2.3. A Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Bizottság


       2014-ben kezdte meg működését a Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Bizottság (NKIB). Az NKIB a tudományos élet
       és az államigazgatási szervek képviselőiből álló testület, így biztosítva a fő tudományterületek, az egyetemi, az akadémiai
       szféra, valamint a kormányzati oldal kutatási infrastruktúrákhoz kapcsolódó szakpolitikai irányításában érintett szereplő-
       inek képviseletét.


       Az NKIB tevékenysége kiterjed a hazai kutatási infrastruktúra számbavételére, a külföldi kutatási infrastruktúrákkal való
       együttműködések tervezésére és az abból származó tudományterületi, kutatói eredményesség folyamatos monitorozására.
       Az NKIB – amennyiben a szakmai megalapozottság érdekében szükségesnek tartotta – külső tudományos szereplőket is
       bevont az útiterv elkészítésébe. Az NKIB állást foglal és a kormányzati döntéshozók számára javaslatot tesz valamennyi,
       a hazai kutatási infrastruktúrákat érintő kérdésben. Munkája alapjául szolgál a kutatási infrastruktúrákat érintő kormányzati
       döntéseknek, a magyarországi infrastrukturális beruházásoknak éppúgy, mint az ESFRI Roadmapen szereplő kutatási inf-
       rastruktúra projektekben való részvételnek. Az NKIB állást foglal az állam számára kötelezettségvállalást jelentő, jellemzően
       Memorandum of Understanding (MoU) formátumú dokumentumok aláírása vonatkozásában, az S3-mal kapcsolatos dön-
       tés-előkészítési és a kutatási infrastruktúrák egységes szemléletű nemzeti adatbázisával kapcsolatos szakmai kérdésekben.


       Az NKIB munkája során a kutatói kör bevonásával és szakvéleménye alapján először a külföldi kutatási infrastruktúrákhoz
       való csatlakozásokra tett javaslatot, ezt követően pedig 2016 tavaszán megkezdte a hazai kutatási infrastruktúra útitervvel
       kapcsolatos közvetlen előkészítő munkákat.





       2.4. A kutatási infrastruktúra definíciója és típusai


       A Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Útitervben a „kutatási infrastruktúra” kifejezést az alábbi gyűjtőnévként értelmezzük:

       Mindazoknak a tematikailag összeillő és egységet képező berendezéseknek, laboratóriumoknak, adatbankoknak, információs
       rendszereknek, a hozzájuk kapcsolódó emberi erőforrásoknak (a kutatói erőforrások mellett a működtetés, üzemeltetés és a me-
       nedzsment kapacitásait is beleértve) és szakértelemnek, valamint a tudományos tevékenységet támogató szolgáltatásoknak az
                                                                                                         6
       összessége, amelyek szükségesek a magas minőségű, nemzetközileg is versenyképes kutatói munka megvalósításához.

       6  Összhangban a kutatási infrastruktúrának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap működtetésének és felhasználásának szabályairól szóló, 380/2014.
        (XII. 31.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 42. pontja szerinti definíciójával, amely a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 91. pontja szerinti értelmezésen
        alapul.

                                                            12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17