Ön itt áll: A HivatalrólSajtószobaA Hivatal a hírekbenNyomtatott sajtó
Inkubátorban az önvezető autók
2020. június 24.
Módosítás: 2020. június 25.
Olvasási idő: 2 perc
TESZT | „Kiszenzorozzák” az utat az autonóm járművek számára

Ma négynapos teszt indul az M86-os út – erre az időre lezárt – intelligens eszközökkel felszerelt csornai elkerülő szakaszán. A kutatók azt vizsgálják az előzetes tájékoztatás szerint, hogy milyen kooperatív környezetérzékelési előnyöket kínál, ha az így kialakított utakon speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek közlekednek. A munkát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végzi a KnorrBremse, a Magyar Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom és ausztriai iparági szereplők bevonásával. Az erre létrejött projektet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja. A projekt – amelynek a neve Központi rendszer architektúra fejlesztése autonóm jármű tesztek és a működtetéshez kapcsolódó szolgáltatásokhoz – célja, hogy inkubációs tesztkörnyezet jöjjön létre a hazai és a nemzetközi autóipari szereplők számára. A cél egy szenzorokkal gazdagon felszerelt közforgalmi útszakasz kialakítása, amely világviszonylatban is egyedülálló lehetőséget kínálhat az intelligens infrastruktúrák, valamint a részben vagy teljesen önvezető járművek fejlesztéséhez. A ma induló méréssorozatot már 5G-technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségeket segíti.

A következő uniós finanszírozási ciklusban tervezett intelligens közúti megoldásokról, köztük az önvezető autókra való felkészülésről januárban már részletesen beszélt a Világgazdaságnak a mostani projekt egyik résztvevőjének, a Magyar Közútnak a vezérigazgatója, Szilvai József Attila. Tájékoztatása szerint az intelligens megoldások megkönynyítik, esetleg automatizálják az út kezelését, forgalmát, az utasok tájékoztatását. Lényegében a járművektől, a gyalogosoktól, a közlekedés irányításából, navigálásából származó rendszerek kapcsolódnak össze. Adat érkezik meteorológiai állomásokról, forgalomszámlálásból, kamerarendszerből – már vannak eseményfelismerő kamerák –, változtatható jelzésképű tábláktól vagy összekapcsolt járműveknél út menti adóvevőktől. A Magyar Közútnak már évek óta működik ilyen kísérleti rendszere az M1-esen, amelyet később kiterjesztettek az M0-sra és az M7-esre is. A rendszerhez a társaság mobilszolgáltatóktól és navigációs cégektől is kap forgalmi adatokat, előrejelzéseket, cserébe pedig közli velük, hogy mikor hol lesz felújítás miatti forgalomkorlátozás.

Forrás: Világgazdaság

Utolsó módosítás: 2020. június 25.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?