Ön itt áll: A HivatalrólSajtószobaA Hivatal a hírekbenOnline sajtó
Fiatalos lendület: új interaktív lehetőség a dráma oktatásában
2023. június 30.
Módosítás: 2023. július 03.
Olvasási idő: 4 perc

A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület egy interaktív pilot tananyagot fejlesztett Arany János Ágnes asszony című balladája alapján. A közszféra és a magánszféra együttes közös terméke az innovatív oktatási módszer koncepcióvázlata és óravázlata a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00024 kódszámú „Egyetemi tudás- és szellemi tulajdon menedzsment központ létrehozása az SZFE-n" című projekt keretében valósult meg.

A dráma oktatása és a színházi nevelés fontos szerepet játszik a magyar oktatási rendszerben. Arany János Ágnes asszony című balladája alapján készült interaktív pilot tananyag új lehetőségeket kínál az általános és középiskolai drámatanítás gyakorlati megvalósításához.

A projekt keretében elkészült egy tankönyv koncepcióvázlata is, amely a Nemzeti Alaptanterv Dráma és Színház tárgyának tanmenetéhez igazodva tematikusan bontott elméleti és gyakorlati anyagokat kínál az oktatóknak.

A drámaoktatásnak, a színházi nevelésnek - ami a művészetpedagógiának több ágát integrálja -, valamint a kortárs médiának az eszközeit is felhasználja. A tananyag elméleti alapokat és kidolgozott óravázlatokat nyújt, amelyek segítségével az oktatók könnyen felkészülhetnek az órákra.

A dráma és színház tevékenységei kulcsfontosságúak a Nemzeti Alaptantervben meghatározott kompetenciák fejlesztésében. A tankönyv tematikája és óravázlatai szorosan illeszkednek az Alaptantervben felvázolt célokhoz és kompetenciákhoz. A tankönyv lehetőséget ad a tanároknak a fejlesztő, tanulást támogató és az összegző-minősítő eszközök közötti választásra, amely a NAT irányelveivel összhangban áll.

A tankönyv elsődleges célközöznsége az általános iskola 7. és 8. osztályában, valamint a középiskolák alsó tagozataiban dráma és színház tantárgyat tanító pedagógusok.

A kidolgozott órák és segédletek segítségével jelentősen csökkenthető az órákra való felkészülési idő.

A tankönyv másodlagos célközönsége a dráma tanári szakképzésben résztvevő hallgatók.

Az elméleti háttér kidolgozottsági szintje és kapcsolódása a tematikus óravázlatokhoz kiváló lehetőség a szakmát elsajátítani kívánók számára, hogy a könyv adottságait kihasználva az egyetemről kilépve magabiztosan kezdhessék el a tantárgy tanítását.

Harmadlagos célközönség maguk a diákok.

A szakirányok integráltságnak köszönhetően a diákok rendkívül komplex és átfogó tapasztalattal és tudással gazdagodnak. A tananyag és az órai információk, elsajátításával, nyomtatott, digitális, valamint vizuális segédanyagok segítségével, a frontális oktatáson túlmutató, interaktív, közösségi élményekben lesz részük a gyerekeknek.

A tankönyv ambiciózus vállalása, hogy a drámapedagógia és a színházi nevelés több ágát integráltan, tematikusan alkalmazza.

Ezek az ágak habár elkülöníthetőek egymástól, közös vonásuk, hogy a gondolatokat és az ebből eredő viselkedésmintákat nem tényként, hanem alapanyagként kezeli. Nem tesz állításokat, hanem keretet ad, amiben egymáshoz képest - úgymond egy közösségi vákuumban - kísérletezhet az egyén. A játékok és gyakorlatok által biztosított határokon belül akár szerepből, akár saját magunk perspektívájából, de a közösség tükrén keresztül reflektálhatunk magunkra és a környezetünkre.

Az interaktív tananyagfejlesztés fontossága a Z generáció oktatásában - új megközelítések a digitális tanulásra való felkészítésben

A digitális korban a tanulás és az oktatás új kihívások elé néz. A Z generáció tagjai, akiket gyakran "digitális bennszülötteknek" neveznek, már fiatal koruktól kezdve szinte minden területen érintkeznek a technológiával. Ezért kiemelkedően fontos, hogy az oktatási rendszer is alkalmazkodjon ehhez a változó környezethez. Az interaktív tananyagfejlesztés - mint új megközelítés - lehetőséget kínál a Z generáció oktatásában való hatékonyabb részvételre és motivációra.

Az interaktív tananyagfejlesztés olyan módszert jelent, amely a digitális technológiák és eszközök segítségével interaktív és dinamikus tanulási élményt nyújt. Ennek számos előnye van a Z generáció számára. Először is a digitális platformok és eszközök a Z generáció tagjainak természetes környezetét tükrözik, ami hozzájárul a motiváció növeléséhez és az érdeklődés fenntartásához. Másodszor, az interaktív tananyagok lehetővé teszik az egyéni tempóban való tanulást és a differenciált oktatást, ami segít az egyéni szükségletek kielégítésében. Harmadszor,

Az interaktív elemek - például játékos feladatok, virtuális szimulációk és kérdőívek - aktív részvételt biztosítanak a tanulók számára, ami mélyebb megértést és megtartást eredményezhet.

A Z generáció tagjai olyan digitális környezetben nőttek fel, ahol az információhoz való hozzáférés könnyű és gyors. Ezért a hagyományos, lineáris tananyagok és passzív ismeretszerzési módszerek gyakran nem elégítik ki az igényeiket.

A Z generáció tagjai aktív részvételt, vizuális elemeket és interaktív tartalmakat várnak el a tanulási folyamatban.

Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi a tananyag személyre szabását, a vizuális és auditív elemek gazdagítását, valamint az egyedi tanulási utak kialakítását, ezáltal megfelelve a Z generáció tanulási preferenciáinak. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi a tananyag személyre szabását, a vizuális és auditív elemek gazdagítását, valamint az egyedi tanulási utak kialakítását, ezáltal megfelelve a Z generáció tanulási preferenciáinak.

Forrás: origo.hu

Utolsó módosítás: 2023. július 03.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?
A weboldalon HTTP-sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. Az adatvédelmi tájékoztatóban bővebb információkat talál arról, hogyan gondoskodunk adatainak védelméről.
Rendben