Ön itt áll: A HivatalrólSajtószobaA Hivatal a hírekbenNyomtatott sajtó
Milyen Lesz A Jövő Autója?
2019. május 28.
Módosítás: 2019. május 30.
Olvasási idő: 3 perc
Ha el akarjuk érni, hogy az egyre növekvő népesség a világban valóban mobil maradjon, lehetőségeket kell találni arra, hogy az egyébként limitált struktúrával rendelkező földgolyókon jobban tudjunk közlekedni – fogalmazott az innovációs és technológiai miniszter a III. Országos Mobil Járműipari, Logisztikai Szakkiállítás és Konferencia megnyitóján. A kétnapos rendezvénynek ezúttal a ZalaZONE járműipari tesztpálya adott helyet Zalaegerszegen.

Palkovics László kifejtette, olyan egységes megoldás, ami az autók százegynéhány évvel ezelőtti megjelenésekor megvolt, már nem lesz. Mint mondta, ma a járművekkel szembeni kihívások sokrétűek. Egyik kérdés az, melyek lesznek a jövő hajtásrendszerei. Egyelőre a belsőégésű motorral hajtott járműveket sem kell leírni, hiszen a hibrid megoldások fejlesztésével akár többféle hajtással is rendelkezhetnek. Az elektromos járművek esetében kérdés, hogy a működésükhöz szükséges energia mennyire környezetkímélő módon állítható elő. Problémát jelent az akkumulátorok töltése is, hiszen ha teljesen átállnánk elektromos járműhajtásra, akkor negyvenszer annyi töltőállomásra lenne szükség, mint ami jelenleg van.

A közlekedést sokkal biztonságosabbá tevő önvezető járműhajtásban a technológia már rendelkezésre áll, vezető nélküli alkalmazásuk azonban jogi, erkölcsi kérdéseket vet fel. Többek között azt, ki a felelős baleset esetén, ha nem az ember vezeti az autót. Vajon egy veszélyes helyzetben hozhat-e döntést egy mesterséges intelligencia alapján működő számítógép.

Hangsúlyozta, mindezen kérdések megválaszolásában Magyarországnak komoly szerepe lesz, hiszen Európa valamennyi járműgyártója és fejlesztője már jelen van hazánkban. Kutatásfejlesztési tevékenységeiket is idehozták éppen a zalaegerszegi járműipari próbapálya miatt. Azáltal, hogy itt létrehoztak egy környezetet az autonóm járművek tesztelésére is, Magyarország az elektronikusan irányított járművek területén az elmúlt húsz évben elért pozícióját is tudja erősíteni, emelte ki.

Birkner Zoltán, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke azt mondta: idén ez idáig 90 milliárd forintnyi kutatásfejlesztési és innovációs alapot hirdettek meg egyéni kutatók, kutatócsoportok, kutatóintézetek és vállalkozások számára. Ez az alap alkalmas arra, hogy olyan egyetemi és ipari együttműködések jöjjenek létre, amelyek végeredménye lehet a zalaegerszegi minta.

Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos Palkovics László a járműipari tesztpálya létesítése érdekében végzett tevékenységét méltatta. Ezt követően miniszteri biztosi elismerésben részesítette a Szabadics Zrt.-t a tesztpálya építésében nyújtott minőségi munkája miatt.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere felidézte, hogy Orbán Viktor miniszterelnök május 20-án adta át a tesztpálya első ütemét. Megemlítette, hogy ehhez kapcsolódóan épül az M76-os kétszer kétsávos gyorsforgalmi út építése, a sármelléki repülőteret is érintve, Zalaegerszeg és az M7-es autópálya között. Folyik a 8-as úttal összekötő gyorsforgalmi út tervezése is, amely majd Ausztria, Németország, és Nyugat-Európa felé jelent kapcsolatot a vállalkozásoknak.

Előkészítés alatt áll a Modern Városok Programban szereplő logisztikai központ és konténerterminál is, kihasználva a koperi nemzetközi tengeri kikötő közelségét, illetve az onnan Zalaegerszegre vezető nemzetközi vasúti korridort. Mint mondta, úgy gondolták, érdemes ezeket az eredményeket és a további tervezett fejlesztéseket szakmai szemszögből is értékelni, és megmutatni a nagyvilágnak. Így született meg a járműipari és logisztikai szakkiállítás ötlete, melyet 2017 óta rendeznek meg.

A kétnapos rendezvényen a világ vezető járműgyártóinak legújabb modelljeit tekinthették meg az érdeklődők, akik tesztvezetésen is kipróbálhatták ezeket.

Forrás: Zalaegerszeg - 2019.05.28. (3. oldal)

Utolsó módosítás: 2019. május 30.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?