Robot tengeralattjáróval, biodegradációs rendszerrel, vakoknak és látássérülteknek segítő eszközzel és újrahasznosított esernyőkabátok ötletével nyertek a leginnovatívabb 21 év alatti fiatalok az első alkalommal megrendezett Év Felfedezettje díjon. A felhívás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) és a Startup Campus által szervezett InnoGEN Ifjúsági Program keretében jött létre azért, hogy minél több innovatív tehetségnek adjon széles körben elismerést és láthatóságot.
Az első alkalommal megszervezett Év Felfedezettje díj a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) és a Startup Campus által jött létre az InnoGEN Ifjúsági Program keretében azért, hogy 14-21 éves fiatalok kreatív és eredeti pályaműveit díjazza. Az Év Felfedezettje a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium diákja, Kertész Domokos lett, akinek robot tengeralattjárója képes a víz minőségének monitorozását valós időben, változtatható helyről elvégezni. A közönségdíjat több mint kétezer szavazattal Antal Balázs a PEstroy nevezetű projektjével vitte haza, melynek keretében olyan biodegradációs rendszert igyekszik létrehozni, amit fel lehet használni a műanyag hulladékok semlegesítésére. Ravasz András Zoltán a Startup Campus különdíját nyerte el társadalmilag érzékeny találmányával, amely a vakoknak és látássérülteknek is feltárja az olvasás és könyvek világát, ezzel biztosítva esélyegyenlőséget a tudomány világában. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) a Szakképzésfejlesztést Támogató Program keretében szakmai partnerként csatlakozott a kezdeményezéshez az Év Divatipari Felfedezettje különdíjjal azért, hogy felhívja a pályaválasztás előtt álló fiatalok figyelmét a divatipari munkákban rejlő lehetőségekre. A címet Angster József Szakképző Iskola és Szakiskola tanulói, Biri Alexandra, Dudás Daniella és Gosztolai Szidónia vihették haza, akik esernyők újrahasznosításával hoznának létre esőkabátokat. Az MDDÜ továbbá a második és harmadik helyezést elért divatipari felfedezetteket is jutalmazta.
Az Év Felfedezettje díjra olyan 14-21 éves hazai és határon túli magyar fiatalok jelentkezhettek, akik innovatív ötletükkel a digitalizáció, művészetek, tudomány, üzlet, fenntarthatóság vagy a sport és egészség témakörében alkottak valami újat, egyedit és inspiráló példát mutatnak A verseny során a szakmai zsűri által kiválasztott Év Felfedezettje, mint abszolút nyertes, valamint a közönségszavazás győztese került díjazásra, aki tíz jelölt közül került kiválasztásra.
A legjobb tíz fiatal egytől egyig fontos társadalmi problémákra hozott ötleteket. Készült többek közt olyan böngészőbővítmény, mely az online vásárlások okozta megnövekedett környezeti terhelésre nyújt megoldást, de létrehoztak olyan robotot is, amely képes a környezetében lévő szemét detektálására képi tanulás segítségével. Egy tehetséges diákcsapat a felhívás keretében elektromos önvezető versenyautót dolgozott ki, de egy környezeti motívumokat felhasználó ruhamárka is bekerült a legjobb projektek közé. Sokan a robotika és az informatika területén alkottak újat, egy járást monitorozó eszközt és egy sportesemény kimeneteleit kiszámoló algoritmust is neveztek a felhívásra. Olyan jelentkező is kiválasztásra került, aki a fiatalok angol szókincsét bővítené alkalmazásával.
Az Év felfedezettjére egy kétszázezer forint értékű utazási utalvány, egy negyvenezer forint értékű online kurzuson való részvétel, szakmai mentorálás, valamint sajtómegjelenés is vár. Az Év Divatipari Diáknagykövete kitüntető címet elnyerő tehetségek több értékes nyeremény közt három korszerű technológiával felszerelt varrógéppel is gazdagodhattak összesen háromszázezer forint értékben. A közönségszavazás győztesének nyereménye egy negyvenezer forint értékű online tanfolyamon való részvétel, szakmai mentorálás és médiamegjelenési lehetőség.
Az InnoGEN Ifjúsági Program támogató partnerei a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH), a Hiventures, az Adria Port, a Szellemi Tulajdon Hivatala és a Széchenyi István Egyetem. Szakmai partnerként csatlakozott a Nők a Tudományban Egyesület, a Future: Hungary, a Jövőt Építők Generációja (JÉG), a Studium Generale, a Mathias Corvinus Collegium (MCC), az Erdélyi Innovációs Műhely és a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ).
További információk a program hivatalos oldalán olvashatók: https://www.startupcampus.hu/innogen
Forrás: Startup Campus
A Startup Campusról
A Startup Campus egy európai központú innovációs ügynökség és startup inkubátor. Vállalati és állami partnerei számára fejleszt és valósít meg innovációs programokat: oktatási, inkubációs, befektetési, értékesítési és külföldi piacra lépési szolgáltatásokkal segíti az innovatív projekteket ötlet fázistól a nagy növekedési potenciállal rendelkező kkv-kig. Programjait nemzetközi csapat valósítja meg, jelenleg három országban és öt városban. A Startup Campus küldetése, hogy üzleti alapon hozzon létre a társadalom számára hasznos értékeket.
A Startup Campus küldetése, hogy üzleti alapon hozzon létre a társadalom számára hasznos értékeket. Kapcsolattartó: Tossenberger Tamás, kommunikációs vezető, tamas.tossenberger@startupcampus.hu, +36 30 429 98 78
További részletek a Startup Campus honlapján: www.startupcampus.hu
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalról
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) célszerű pályázati finanszírozással és hatékony szolgáltatásokkal támogatja a hazai innovációs ökoszisztéma versenyképességét. Szakmai kezdeményezésére indult el 2020-ban Magyarország első egyetemi szintű, gyakorlatorientált startup képzése, a Hungarian Startup University Program (HSUP), hogy a jövő generációi már az egyetem falai között megismerkedhessenek a vállalkozás világával, és elsajátíthassák a megoldásközpontú, innovatív gondolkodásmód alapjait.
Bővebb információ: https://hsup.nkfih.gov.hu
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divatipar és designipar. Az ügynökség célja a hazai divat- és designipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Integratív szervezetként kiemelt célja a divat- és designiparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció megvalósítása, ami elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.