Ön itt áll: A HivatalrólSajtószobaA Hivatal a hírekbenNyomtatott sajtó
Logisztika Napja
2022. május 09.
Módosítás: 2022. május 09.
Olvasási idő: 5 perc
KULISSZATITKOK A Logisztika Napját idén április 21-én ünnepelte a szakma. Az esemény Németországban már 15 éves hagyománnyal rendelkezik, hazánk pedig 10 éve csatlakozott először a kezdeményezéshez.

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a különleges alkalomra többféle rendezvénnyel, köztük az Edutus Egyetemmel és a Magyar Honvédséggel közösen szervezett programmal is készült, továbbá a Logisztika Napja rendezvénysorozat keretében csatlakozik a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kezdeményezett, nyílt tudományról szóló állásfoglaláshoz. Németországban 2007 óta ünneplik a Logisztika Napját. Magyarország a Német Logisztikai Társaság (BVL) kezdeményezéséhez 2012-ben csatlakozott először, melynek köszönhetően hazánkban is már egy évtizede ünnepeljük ezt a napot. Az évente megrendezésre kerülő programok célja, hogy az érdeklődők betekintést nyerhessenek a szakmába. Idén sincs ez másként. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) számos programmal készült, melyekre több száz fős az érdeklődés. „Az idei rendezvényeink fő célja, hogy a szakmabeliek mellett az érdeklődők, köztük számos tanuló is megismerje a logisztika kulisszatitkait, és betekintést nyerjen ebbe a világba. Egyesületünk kiemelt célja már 32 éve a logisztika társadalmasítása, ehhez pedig elengedhetetlen a fiatalok informálása is” – mondta dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

Logisztika Napja a felsőoktatásban

A Logisztika Napjához köthető rendezvények már tegnap, a Knoll Imre Logisztikai Szakmai Műhely megalapításával elkezdődtek. Az Edutus Egyetemen, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) támogatásával megalapított Műhely a 2016. szeptember 6-án elhunyt professzornak állít emléket. A rendezvény Vigh László PhD, az Edutus Egyetem rektorhelyettesének beszédével kezdődött, majd a névválasztásról háláját fejezte ki Siklósi Horváth Klára író, zongoraművész, Knoll Imre professzor özvegye. „A professzor munkássága jelentős érték a magyar logisztikai világ számára. Kutatási területe volt többek között a logisztikai támogató módszerek a területfejlesztés vonatkozásában, valamint a logisztikai folyamatok tervezése, modellezése is. Mindemellett jó néhány publikációja is megjelent, melyek értéket képviselnek például a legújabb generációs logisztikusok számára is” – hangzott el dr. Doór Zoltán rendezvényen tartott beszédében.

Az esemény folytatásában dr. Lakatos Péter egyetemi docens bemutatta a szakmai műhely célját. Ezt követően pedig a Magyar Honvédség részéről Schmidt Zoltán vezérőrnagy adott elő, aki betekintést nyújtott a haderőfejlesztés aktualitásaiba, és azok katonai logisztikára gyakorolt hatásába.

Nyílt tudomány kezdeményezés a logisztikában

Az átláthatóság és az együttműködés elvein alapul a nyílt tudomány (open science), mely a tudományos kommunikáció új nemzetközi megközelítése. Magyarország tavaly csatlakozott a kezdeményezéshez, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegyék a kutatás-fejlesztés és innováció eredményeit. A friss kutatási eredmények terjesztésének innovatív módja így a legújabb technológiai fejlesztések és a digitalizáció vívmányainak alkalmazásával valósulhat meg. „Most a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) is csatlakozik ehhez a kezdeményezéshez, melynek köszönhetően a magyar logisztikai információáramlás is egy új szintre léphet” – jelentette be az Egyesület elnöke.

Vasúti interregionális fejlesztés

A Logisztika Napja rendezvénysorozathoz csatlakoztak a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) Dél-Alföldi Regionális Iroda munkatársai egy „Vasúti interregionális fejlesztés”, konkrétan a Szeged–Szentmihály-, Szabadka–Szeged-vasútvonal építése beruházás bemutatásával. A rendezvény témája kiterjed a Szentmihályon újonnan létesülő megállóhelyre, a vasútvonal villamosításához szükséges felsővezeték-hálózat kiépítésére, az új parkolók, kerékpártárolók, utastájékoztatók kialakítására, a felüljáró átépítésére, valamint számos más, a vasútvonal kiépítését érintő témákra is.

Új programok az oktatásban

Az idei Logisztika Napja programsorozat záróeseménye a Magyar Honvédség Anyagellátó Raktárbázisán kerül megrendezésre. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Magyar Honvédség (MH) közös rendezvényének témája a katonai logisztika, és a kapcsolódó szakterületek, valamint a technikai eszközök bemutatása. „A Magyar Honvédséggel közösen szervezett záróprogramunk részeként az idősebb érdeklődők mellett már a középiskolás korúaknak is lehetőségük lesz betekintést nyerni a logisztika világába. A reggeltől délutánig tartó programok során különböző előadásoknak és bemutatóknak lehetnek az érdeklődők, köztük középiskolai osztályok is a részesei” – tette hozzá a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A kiállítók között megtalálható volt a Magyar Honvédség (MH) Anyagellátóbázisa, a Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság, a Katonai Közlekedési Központ, a Légijármű Javítóüzem, valamint a Geoinformációs Szolgálat is. A résztvevők – a teljesség igénye nélkül – olyan programokon is részt vehettek, mint a fegyverzeti és a katonai ruházati bemutató, AirSoft lövészet, de megtekinthettek többek között konténer rakodó-szállító tehergépjárművet, tehergépkocsit konténerrel, valamint targoncabemutatót is.

Zéró emissziós járműpark a logisztikában

A DACHSER első lépésként legalább 50 elektromos teherautót ve­ zet be európai útvonalain 2023 végéig. A magyar székhellyel is rendelkező, családi tulajdonban lévő logisztikai vállalat emellett mintegy 1000 elektromos személygépkocsival tervezi bővíteni a céges és egyéb szolgálati járművekből álló flottáját nemzetközi szinten. A DACHSER tervei szerint legkésőbb 2023 elejére több gyártó hidrogénüzemű járműve is forgalomba kerülhet a hálózaton belül. „A közlekedési ágazat csak úgy tudja teljesíteni a globális közösség hosszú távú célját, ha nulla kibocsátású járműveket hasz­ nál. Ezért az ilyen új típusú járművek saját klímavédelmi stratégiánk egyik fő pillérét képezik” – mondta el Stefan Hohm, a Dachser fejlesztési igazgatója (CDO). A Dachser tervei szerint 2023 végére az európai telephelyein minden második cégautó elektromos jár­ mű lesz, ami összesen mintegy 1000 személygépkocsi forgalomba helyezését jelenti. Mivel a tisztán elektromos járművek még nem kínálnak mindenféle felhasználói profilhoz szükséges műszaki specifikációkat, így ez az átállás csak fokozatos lépcsőben fog meg­ valósulni. Az új járművekhez a Dachser a jövőben biztosítja a töl­ tőpontok megfelelő elérhetőségét telephelyein. Több mint 40 gyorstöltőállomás létesítését tervezik bevezetni a tehergépkocsik számára, amelyek egyenként 180 kW töltési teljesítményűek. Mind­ egyik töltőpontot zöld árammal látják majd el, amelynek egy részét a vállalat saját fotovoltaikus rendszereivel állítják elő.

Forrás: Műszaki Magazin

Utolsó módosítás: 2022. május 09.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?