Ön itt áll: A HivatalrólSajtószobaA Hivatal a hírekbenNyomtatott sajtó
Bosch–Műegyetem együttműködés az elektromos hajtásláncok kutatásfejlesztéséért
2023. április 05.
Módosítás: 2023. április 05.
Olvasási idő: 6 perc
Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot adtak át Budapesten. Az új járműipari tesztlabor célja az elektromos hajtásláncok új generációjához kapcsolódó kutatás-fejlesztés. A Kompetencia Központban az oktatást és a kutatást szolgáló korszerű kollaboratív tereket is létrehoztak a Bosch New Way of Working koncepciója alapján.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán átadták a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot. Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához.

Kulcsszerep a mérnökképzésben és a jövő technológiájának fejlesztésében A hazai Bosch csoport közel 15 éve működik együtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a most átadott Kompetencia Központ újabb mérföldkő a közös úton. Az új Kompetencia Központ célja olyan kutatás-fejlesztési projektek megvalósítása, melyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az innovatív ipari gyakorlatba is átültethetők. „A Bosch hosszú távú stratégiájának része a felsőoktatás és az ipari kutatás-fejlesztés kapcsolatának erősítése egy egyedülálló innovációs ökoszisztéma kiépítésével. Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában, és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez. Hiszünk benne, hogy közösen még hatékonyabban tudunk előrelépni a jövő kihívásainak megoldásában” – fogalmazott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.

Nagyobb hatótáv, optimális működés: az elektromos járművek tökéletesítése a cél Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ tevékenysége az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére fókuszál. Az új központban a BME és a Bosch szakemberei olyan szimulációs és tesztelési környezetben dolgozhatnak, ahol az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az eddigieknél pontosabban tudják modellezni, és a közös kutatás-fejlesztési munka eredményeként az elektromos járművek működését még jobban tudják optimalizálni. A cél, hogy az elektromos hajtásláncok hatásfoka javuljon, a hatótávok növekedjenek, a rendelkezésre álló akkukapacitás és az energiafogyasztás pontosabban előrejelezhető legyen. Így az elektromos járművek töltési igénye és a célhoz való eljutásuk is tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá válhat a jövőben. „A technológiavezető iparvállalatokkal való aktív és sokszintű együttműködés a valódi kihívásokat megoldani tudó mérnökök képzésének egyik kulcsa. Az ipari kutatási megbízások révén az egyetemi oktatók a hallgatókkal és a mérnökökkel közösen vesznek részt a kutatási kérdések megválaszolásában és első kézből megszerzett tapasztalat kerül átadásra az oktatás során” – emelte ki Dr. Zöldy Máté DSc., a BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

Inspiráló kollaboratív terek az oktatás és a kutatás szolgálatában A Bosch és a BME közötti együttműködés keretében egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodateret is kiépítettek a Kompetencia Központ részeként, amely megteremti a teret és a lehetőséget a közös munkára és tanulásra a legváltozatosabb formákban – hangzott el a nyitóeseményen. Ez lehetővé teszi azt, hogy a közösen született ötletekből fejlesztett megoldásokat akár európai uniós projektek szintjéig vigyék.

A korszerű kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. Open office elrendezést, „ház a házban” tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work café”-t hoztak létre. A cél az volt, hogy az egyéni és a csoportos munka hatékonyságát növelő, az együttműködést támogató, inspiratív munkakörnyezet és térszervezés jöjjön létre.

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) Alap által támogatott „019-1.3.1-KK-2019-00004” számú projekt keretein belül valósult meg.

Vissza a jövőbe: történelmi versenyautóból elektromos tesztjármű Az új Kompetencia Központ egyik különleges projektjeként egy oldtimer stílusú tesztautót is a kutatás-fejlesztés szolgálatába állítanak, amelybe a mai kor legkorszerűbb technológiáit építik be. A különleges tesztjármű elektromos hajtásláncának összetevői modulárisan cserélhetők és valós működés közben tesztelhetők lesznek. A különböző elektromos komponensek így pontosabban mérhetővé, a hajtáslánc működése, melegedése, hatótávja optimalizálhatóvá válik.

A tesztjárművel digitális adatgyűjtésre nemcsak az új Kompetencia Központ tesztlaborjának görgős tesztpadján, hanem valós körülmények között a ZalaZone tesztpályán, sőt a világ egyik legismertebb korhű nemzetközi autóversenyén is sor kerül majd. A futamok során a régi-új autócsoda folyamatos mérési adatokkal járul majd hozzá a jövő elektromos autózásának fejlődéséhez, valamint a Bosch részegységek és rendszerek optimalizálásához.

Műszaki felsőoktatás nem létezhet szoros és élő ipari kapcsolatok nélkül Az oktató, kutató és fejlesztőmunkát évtizedek óta támogatja a Bosch a BME-n, nemcsak a KJK-n, hanem a villamosmérnöki és informatikai, valamint a gépészmérnöki karon is. Ezekből az együttműködésekből egyre több eredmény, szabadalom és megoldás születik, amely hozzájárul Magyarország innovációs rangsorban elfoglalt helyének javításához – mondta az eseményen Czigány Tibor, a BME rektora, aki szerint az új kompetencia központ mérföldkő ebben az együttműködésben, hiszen új szintre emeli a járműipari fejlesztéseket. Magyarországon minden második mérnöki diplomát a Műegyetem adja ki, a kutató-fejlesztő mérnökképzésnél ez az arány pedig 70% – köszönhetően annak, hogy egy nagyon erős alapképzésre épül rá az a gyakorlati képzés, amely során folyamatos kapcsolatot tartanak fenn az iparral.

A BMEBosch együttműködés utat mutathat „Büszkék vagyunk arra, hogy a BME több rangsorban is eredményesen szerepel” – mondta Verseghi-Nagy Miklós, a BME kancellárja, majd köszönetet mondott minden támogatónak, akik elősegítik a BME-n folyó jövőformáló, a jövő gazdaságát és iparát alakító munkát. Hiszen az autóipar, autógyártás és kereskedelem jelentős szereplője a magyar gazdaságnak.

A Központ átadásán részt vett Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára is, aki az egyetemek és a gazdaság összekapcsolásának ügyéről beszélt, miszerint ez a folyamat 2018-ban dimenziót váltott. Ennek eredményei már láthatók is, az európai innovációs eredménytáblán 1 helyet javított Magyarország, jelenleg a 21. helyen állunk a 27 tagország közül. Az elmúlt 4 évben a legszínvonalasabb egyetemi publikációk száma 80%-kal nőtt, valamint 19-ről 76 darabra emelkedett a szabadalmi bejelentések mennyisége 2019 és 2021 között.

Ezen a téren egyébként Európa középmezőnyében állunk jelenleg. Az innováló vállalkozások száma 74%-kal növekedett az elmúlt időszakban, emögött az is állt, hogy a K+F+I-re fordított források 900 milliárd fölé emelkedtek 2021-ben. Az innovációs eredmények után Bódis László három olyan területet említett, amelyen előrelépésre lesz szükség a következő években: kutatói utánpótlás, innovátor vállalkozások, valamint a szabadalmak, szellemi tulajdonjogok és ezek gazdasági hasznosításának a kérdése. A következő időszakban erőteljesebb fókuszt kapnak a magyar gazdaság és társadalom számára az innovációban kiemelt jelentőségű területek és technológiák, ilyen az egészséges élet, a zöld átállás, a gazdaság digitalizációja, az önvezető járművek és nem utolsó sorban a mesterséges intelligencia.

Forrás: Computerworld

Utolsó módosítás: 2023. április 05.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?