Ön itt áll: PályázóknakPályázatokTámogatott projektekEredményes projektek
Új ipari szimulációs rendszer a repülőgépgyártásban
Új ipari szimulációs rendszer a repülőgépgyártásban
2024. október 18.
Módosítás: 2024. október 18.
Olvasási idő: 3 perc

Repülőgépek fejlesztését segíti az eCon Engineering Kft. az ipari szimulációk specialistájaként. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával kidolgozott Virtuális Légcsavar Modell minőségi ugrást hozhat a repülőgépiparban: a mesterséges intelligencia alkalmazása nem csupán pontosabbá és költséghatékonyabbá teszi, de radikálisan fel is gyorsítja a szerkezetanalízist, a gyártás során szükséges aerodinamikai számítások és tesztek elvégzését.

Kiglics Gábor, eCon Engineering Kft.

Kiglics Gábor, ügyvezető


eCon Engineering Kft.

A 2002-ben alapított magyar vállalkozás több mint két évtizednyi tapasztalattal rendelkezik a mérnöki szimulációban, a virtuális prototípusfejlesztésben, valamint az automatizálásban. A repülő-, az űr- és a kompozitipar kiemelkedő piacot és a jövőben dinamikus fejlődési lehetőségeket jelent a cégnek. Ezekben az iparágakban (is) létfontosságú a gyorsaság, a magas minőség és a költséghatékonyság, ezért a piaci szereplők igénylik az ilyen típusú, magas hozzáadott értékű szolgáltatásokat, amelyek kézzelfogható versenyelőnyt jelenthetnek számukra.

Az eCon egy új kisrepülőgép-típus fejlesztésében működött együtt az Altus Aero repülőgépgyártóval. Projektjük eredménye a Virtuális Légcsavar Modell, amely mesterséges intelligencia és statisztikai módszerek innovatív ötvözésével pontosabban és hatékonyabban képes szimulálni a légcsavar keltette, repülőgép test körüli áramlást, mint az egyszerűsített kétdimenziós, vagy komplex explicit háromdimenziós áramlástani analízisek. Az eljárással gyorsan és teljeskörűen feltérképezhetők a légcsavarnak a repülőgép külső szerkezetére gyakorolt hatásai, az adatok pedig felhasználhatók a fejlesztés és a gyártás optimalizálásában. A virtuális szimulációkból nyert eredményeket valós repülési mérések is sikeresen visszaigazolták. A több mint hároméves tervezési és kivitelezési időszakot követően az Altus prototípusa 2018 júniusában szállt fel először, és mára csaknem 1000 órát repült, a hideg alpesi időjárásban éppúgy jól teljesítve, mint a forró tengerparti vagy esős környezetben.

Mindez jól mutatja, hogy a kifejlesztett Virtuális Légcsavar Modell szimulációs eljárása valóban megbízható eszköz egy ipari probléma megoldására, így piacképes szolgáltatásként jól hasznosítható a jövőben. Ráadásul az optimalizációs módszerekkel történő paraméterkalibrálásból egy további új eljárások születnek, melyek kidolgozása folyamatban van.

A kifejlesztett eljárások jelentős hatékonyság-növelést jelentenek a mérnöki folyamatokban, melyek nemcsak a projekt tárgyát képező kisrepülőgépek esetében lehet alkalmazni, hanem forgószárnyas, forgó rotoros alkalmazások, szerkezetek esetében is, legyen az szélerőmű, forgószárnyas repülő eszköz stb.

Kijelenthető, hogy a projekt eredményeként további ipari projekteket sikerült megvalósítani, ami jelentősen növeli a hazai mérnöki-műszaki ökoszisztéma fejlődését és a régiós mérnök közösség megtartását.


 

Projekt adatok
Támogatott projekt:
Mesterséges intelligenciával támogatott modellezési eljárások fejlesztése légcsavar és sárkányszerkezet együttműködésének optimalizálására.
(Projektazonosító: 2018-1.1.2-KFI-2018-00057)
Kedvezményezett:
eCon Engineering Kft.
székhely: 1116 Budapest, Kondorosi út 3.
Konzorciumi partner: Infominero Kft.
A támogatás forrása:
Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (2018-1.1.2-KFI)
A támogatás összege:
244 662 526 Ft (a projekt összköltsége: 366 833 988 Ft)
Kontakt:
Kiglics Gábor (ügyvezető)
kiglics@econengineering.com
+36 1 279 0320
+36 30 251 7324

Zipszer Gábor (projektvezető)
gabor.zipszer@econengineering.com

Takács László (projektvezető)
laszlo.takacs@econengineering.com
Cégadatok (2023. december 31.):
Alapítás éve: 2002
Foglalkoztatottak száma: 97 fő
Ebből kutató-fejlesztő mérnök: 14 fő
Nettó árbevétel: 3 167 804 000 Ft
Export árbevétel: 761 915 000 Ft
Egyetemi együttműködés: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Áramlástan Tanszék
Utolsó módosítás: 2024. október 18.
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?