Ön itt áll: PályázóknakPályázatokA Széchenyi-terv Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programja (NKFP)
Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok - 2001.
Meghirdetés dátuma: . .
Módosítás:
Következő beadási határidő:
Elektronikus benyújtás határideje: 2001. március 05.
2001. március 05.
Postára adás határideje:
Pályázat benyújtója
Költségvetési szerv


Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (NKFP) 2001

 

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

Tájékoztató füzet

Széchenyi-terv

Pályázati űrlapok az Oktatási Minisztérium Kutatási-Fejlesztési Helyettes Államtitkárságán (1052 Budapest, Szervita tér 8.) igényelhetők, illetve letölthetők a www.om.hu internetcímről.

Budapest, 2001

AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM

NEMZETI KUTATÁSI ÉS FEJLESZTÉSI PROGRAMOK

PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA

A kormány az 1073/2000 (VIII. 31.) számú határozatával döntött a ?Tudomány- és technológiapolitika 2000? című dokumentumban szereplő Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (NKFP) indításáról. A program része az átfogó gazdasági célokat kitűző Széchenyi-tervnek. Az NKFP lebonyolításának szabályait a 201/2000 (XI. 29.) Korm. rendelet határozza meg. Ennek alapján az Oktatási Minisztérium pályázatot hirdet

  1. az életminőség javítása,
  2. információs és kommunikációs technológiák,
  3. környezetvédelmi és anyagtudományi kutatások,
  4. agrárgazdasági és biotechnológiai kutatások,
  5. a nemzeti örökség és a jelenkori társadalmi kihívások kutatása

területén támogatás elnyerésére átfogó kutatási, fejlesztési és innovációs programok megvalósításához.

A pályázaton minden olyan belföldi székhelyű jogi személyből és jogi személyiség nélküli szervezetből alakult konzorcium részt vehet, amely a 2000. október 31-i határidőig a 2000 szeptemberében kiírt előpályázat keretében pályázatot nyújtott be. Az 5. programban konzorcium alakítása nem kötelező.

Az 1 - 4. programok esetében az igényelhető vissza nem térítendő támogatás minimális értéke a projekt teljes tartamára 100 millió Ft, amelyhez a pályázóknak - a tevékenység jellegétől függő mértékben - saját forrást kell hozzátenniük. Az 5. programban a projekt teljes költségére igényelhető támogatás, amelynek minimális értéke a projekt teljes időtartamára 10 millió Ft lehet.

A részletes pályázati feltételeket tartalmazótájékoztató füzet és pályázati űrlapok igényelhetők az Oktatási Minisztérium Kutatási-Fejlesztési Helyettes Államtitkárságán (1052 Budapest, Szervita tér 8.)vagy letölthetők a www.om.hu honlapról (ezen belül: Kutatás, Pályázatok címen). A pályázati űrlapokat 1 eredeti és 5 másolati példányban kell kitölteni, és az előírt mellékletekkel együtt ajánlott postai küldeményként az alábbi címre kell beküldeni:

Oktatás Minisztérium

Kutatási-Fejlesztési Helyettes Államtitkárság,

NKFP Iroda

1052 Budapest, Szervita tér 8.

A postai feladás (postabélyegző) határideje: 2001. március 5.

A felhívással kapcsolatosan információt ad: Patthy Éva főosztályvezető-helyettes (Telefon: (1) 317-5900, e-mail: eva.patthy@om.gov.hu).

 

 

 

  1. A PÁLYÁZAT CÉLJA, SZAKMAI TARTALMA ÉS FORRÁSAI

A kormány az 1073/2000 (VIII. 31.) számú határozatával döntött a ?Tudomány- és technológiapolitika 2000? című dokumentumban szereplő Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (NKFP) indításáról:

  1. az életminőség javítása,
  2. információs és kommunikációs technológiák,
  3. környezetvédelmi és anyagtudományi kutatások,
  4. agrárgazdasági és biotechnológiai kutatások,
  5. a nemzeti örökség és a jelenkori társadalmi kihívások kutatása

területén. A program része az átfogó gazdasági célokat kitűző Széchenyi-tervnek. Az NKFP lebonyolításának szabályait a 201/2000 (XI. 29.) Korm. rendelet határozza meg.A Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló törvény az NKFP költségvetési támogatására 2001-ben 5,752 milliárd, 2002-ben 10 milliárd forintot irányoz elő. Az Oktatási Minisztérium 2000 szeptemberében meghirdette a pályázatok első, a pályázati szándék közlésére vonatkozó fordulóját, 2000. október 31-i benyújtási határidővel.

A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok célja olyan átfogó kutatási, fejlesztési és innovációs projektek megvalósításának támogatása, amelyek a fent megjelölt területeken tudományos és technológiai áttöréshez vezetnek, az eredmények hozzájárulnak az ország versenyképességének növeléséhez, az életminőség javításához, minőségi munkahelyek teremtéséhez és a tudásalapú gazdaság, illetve társadalom kiépüléséhez. A programok célja továbbá az anyagi és szellemi erőforrások koncentrálása, az alap- és alkalmazott kutatások, valamint a technológiafejlesztések összhangjának megteremtése, a nemzeti kutatási-fejlesztési kapacitások megerősítése és hatékony kihasználása, nemzetközi tudományos versenyképességünk, ezen belül pályázati sikerességünk javítása. Az 1 - 4. programok területén kiemelt cél a hazai kutatási és fejlesztési műhelyek és a gazdaság kapcsolatainak erősítése, az 5. program területén pedig a nemzeti örökség megőrzése és gazdagítása, valamint a jelenkori társadalmi kihívások feltárása és megválaszolása.

A hazai tudományos szféra megerősítésén túl tehát a programok fontos célja a kutatás és a versenyszféra kapcsolatának fejlesztése.

A támogatás odaítélésénél döntő szempont az, hogy a kutatási és fejlesztési tevékenységre fordított állami források milyen többleteredményt hoznak létre. Nem támogathatók olyan projektek, amelyek gazdaságilag vagy társadalmilag hasznos cél elérését tűzik ugyan ki, de a projekt nem tartalmaz kutatási-fejlesztési tevékenységet (a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos legfontosabb fogalmak meghatározását az 1. melléklet tartalmazza). Nem kaphatnak támogatást ? a kutatási-fejlesztési tartalomtól függetlenül ? azok a pályázatok sem, amelyekben a fő cél valamilyen tudományos kapacitás létrehozása. A programok célkitűzéseinek elérését a források felaprózódása alapvetően veszélyeztetheti. A felaprózódás elkerülésére szolgál a pályázatonkénti minimális támogatási összeg meghatározása.

Fontos elvárás, hogy több különböző témából álló projektek esetén az egymásra épülés, a belső összhang és az összefogó hatás érvényesüljön.

 

A programok tartalma, prioritásai

Az egyes programokon belül a ?Tudomány- és technológiapolitika 2000? című dokumentumban megjelölt kiemelések alapján a programok szakmai irányítását végző Programtanácsok meghatározták a támogatásoknál előnyt jelentő területeket:

 

  1. program: Az életminőség javítása
  2. Orvos-biológiai kutatások, különös tekintettel a korszerű és magas hatásfokú molekuláris biológiai módszerek alkalmazására, az egészség megőrzésének, a betegségek megelőzésének új lehetőségei, a rehabilitáció fejlesztése, molekuláris alapú gyógyszerkutatások, funkcionális genomika, társadalom-egészségügyi, egészségpolitikai és egészséggazdasági kutatások, fenntartható mobilitás.

  3. program: Információs és kommunikációs technológiák
  4. Integrált intelligens érzékelők, az emberi nyelvtechnológia eszközeinek és módszereinek fejlesztése, mobil és integrált távközlési hálózatok, analóg értékelési-számítási módszerek alkalmazása és a távjelenlét technológiái, az intelligens közlekedés telematikai módszerei.

  5. program: Környezetvédelmi és anyagtudományi kutatások
  6. Ökológiai kutatások, környezetszennyező anyagok kimutatása és ártalmatlanítása szennyezéscsökkentési programok kidolgozásával, környezetkímélő, ökológiailag tiszta technológiák, termékek, termelési rendszerek kutatása, a Magyarországon fellelhető természetes nyersanyagok hasznosítása, új hazai energiaforrások hasznosítása, energiatakarékos technológiák, új anyagok előállítása, környezetbarát anyagtechnológiai kutatások, nanotechnológia, közlekedési környezetvédelmi és vízgazdálkodási kutatások.

  7. program: Agrárgazdasági és biotechnológiai kutatások
  8. Molekuláris állat- és növénynemesítés: funkcionális genomika, a mező-, erdő- és vadgazdálkodás eredményességét elősegítő kutatások, állat-egészségügyi és növényvédelmi kutatások, a piaci versenyképességgel és az uniós csatlakozással kapcsolatos agrárgazdasági kutatások, élelmiszer-ipari technológiák fejlesztése és élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos kutatások és fejlesztések.

     

  9. program: A nemzeti örökség és a jelenkori társadalmi kihívások kutatása

A magyar kultúra az európai integrációs és egyéb nemzetközi folyamatokban: európai beágyazottság, regionális és lokális sajátságok, a magyar nyelv helyzete, a magyarságról külföldön alkotott kép, a nemzetiségi és kisebbségi kérdés elmélete és gyakorlata, a társadalom mentális és erkölcsi állapotának, szokásainak, identitásának vizsgálata, a demográfiai folyamatok megértésére és a társadalmi struktúra átalakulását befolyásoló folyamatokra vonatkozó kutatások, a különböző élethelyzetű családok életminőségének vizsgálata, társadalom-egészségügyi, egészségpolitikai és egészséggazdasági kutatások, fenntartható mobilitás, a kulturális örökség tárgyi és szellemi értékeinek feltárása, romák társadalmi beilleszkedésének vizsgálata.

Az 5. program szakmai sajátosságai és az eredmények hasznosítási lehetőségei nagymértékben eltérnek a többitől, ennek megfelelően a pályázati feltételek is különböznek az 1 - 4., illetve az 5. programokra vonatkozóan.

 

  1. RÉSZVÉTELI FELTÉTELEK ÉS A TÁMOGATÁS MÉRTÉKE

II.1. Általános részvételi feltételek az 1 - 5. programokban

A pályázaton minden olyan belföldi székhelyű jogi személyből és jogi személyiség nélküli szervezetből alakult konzorcium részt vehet, amely a 2000. október 31-i határidőig a 2000 szeptemberében kiírt előpályázat keretében pályázatot nyújtott be. Az 5. program esetén konzorcium alakítása nem kötelező.

Konzorcium alakítása esetén a konzorciumi együttműködés szabályait a pályázatban ismertetni kell, és meg kell határozni a konzorcium vezetőjét. A konzorcium résztvevőinek munkamegosztását a pályázatban ismertetni kell. A konzorciumalakítás, illetve a részvétel konkrét, programonként eltérő szabályait a speciális részvételi feltételekről szóló rész tartalmazza.

Pályázatot kizárólag magyarországi kutatóhelyen, telephelyen tervezett K+F tevékenységre lehet beadni.

 

Nem pályázhat olyan szervezet, amely:

  • csőd-, felszámolási, illetve végelszámolási eljárás alatt áll,
  • az OM-mal szemben 60 napot meghaladóan lejárt tartozása van,
  • 60 napon túli lejárt köztartozása van.

Felsőoktatási intézmények, kutató és fejlesztő intézetek és közgyűjtemények esetén nemcsak a teljes intézmények, hanem ezek egyes szervezeti egységei (tanszék, kutatócsoport, intézet stb.) is pályázhatnak, amennyiben ehhez a jogi személyiséggel rendelkező intézmény hozzájárul. A konzorciumban részt vehetnek az EU tagállamaiban, valamint az EU 5. keretprogramjához teljes körben társult országokban bejegyzett szervezetek is, azzal a feltétellel, hogy a hazai támogatásból nem részesülnek. Egy konzorcium több programban is pályázhat, de ugyanazon projekt alapján egy konzorcium csak egy program keretében részesülhet támogatásban.

A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok vissza nem térítendő támogatást nyújtanak.

II.2. Speciális részvételi feltételek az 1 - 4. Programokban

Az 1 - 4. programok esetében ? ahol konzorcium alakítása kötelező - elvárás a pályázó konzorcium kettős szerepvállalása: egyidejűleg legyen tudásközpont (kutató és fejlesztő hely) és töltse be a technológiai központ (a K+F eredményt termékké, szolgáltatássá formáló vállalkozás) szerepét is. Ezért a konzorcium legalább egy tagja közfinanszírozású, illetve közhasznú formában működő kutató szervezet (egyetem, főiskola, akadémiai kutatóhely, ágazati kutatóintézet, alapítványi kutatóintézet) kell hogy legyen.

Az 1 - 4. programok elsősorban alkalmazott kutatási-fejlesztési projekteket támogatnak, alapkutatást külön nem. Alapkutatás csak egyértelműen ráépülő alkalmazott kutatási-fejlesztési projekt részeként fogadható be úgy, hogy aránya nem haladhatja meg a teljes költségvetés 30%-át. Demonstrációs projekt (új technológiák ipari mértékű megvalósításának demonstrálása) hasonlóképpen csak K+F projektre épülve kaphat támogatást.

A projekten belül alapkutatási feladatot kizárólag a konzorciumban részt vevő közfinanszírozású, illetve közhasznú formában működő kutató szervezet (egyetem, főiskola, akadémiai kutatóhely, ágazati kutatóintézet, közalapítványi kutatóintézet) végezhet, ezért az alapkutatásért igényelhető támogatás kedvezményezettje is csak ilyen szervezet lehet.

A pályázati projektek ennek megfelelően az alábbiak lehetnek:

  • alapkutatási, alkalmazott kutatási és demonstrációs komponenst tartalmazó projekt,
  • alapkutatási, alkalmazott kutatási komponenst tartalmazó projekt,
  • alkalmazott kutatási és demonstrációs komponenst tartalmazó projekt,
  • alkalmazott kutatási-fejlesztési komponenst tartalmazó projekt.

Az egyes elemekre igényelt támogatás az arra a komponensre vetített teljes költség alábbi részarányait nem lépheti túl:

az alapkutatási hányad 100%-át,

az alkalmazott kutatási hányad 50%-át,

a demonstrációs és a fejlesztési hányad 35%-át.

A pályázat keretében projektenként igényelhető összeg: minimum 100 millió Ft.

Amennyiben a projektre más, közfinanszírozású (állami) forrás igénybevételét is tervezi a konzorcium, ezt állami támogatásként kell figyelembe venni. Ilyen esetben az igényelt támogatás és a meglévő állami támogatás összege a fenti százalékarányokat nem lépheti túl!

A pályázati projektek futamideje minimum 2 év, maximum 4 év, de a negyedik évre nem igényelhető állami támogatás.

Az igényelhető támogatás kiszámítását az alábbi példa szemlélteti:

Ha a projekt teljes költsége 500 millió forint, és 30 %-ban tartalmaz alapkutatási részt, 50 %-ban alkalmazott kutatási részt és 20 %-ban demonstrációs részt, az igényelhető támogatás:

Projektkomponens

Projektköltség része (millió Ft)

Támogatás max.

(millió Ft)

Alapkutatás

150

150

Alkalmazott kutatás

250

125

Demonstráció

100

35

Összesen

500

310

Az 1 - 4. programokban a szakmai értékelésben szükség szerint külföldi szakértők is részt vesznek, ezért a pályázatok szakmai részeit ? a részleteket a kitöltési útmutató tartalmazza ? angolul is be kell nyújtani. Az 5. programban a Programtanácsnak joga van angol nyelvű szakmai összefoglalót utólag bekérni.

 

II. 3. Speciális részvételi feltételek az 5. programban

Pályázatot önálló jogi személyiségű magyarországi intézmények (egyetemek és főiskolák, akadémiai intézetek, költségvetési kutató-fejlesztő intézetek, közhasznú kutatóhelyek és közgyűjtemények) akár önállóan, akár közösen (konzorciumban) benyújthatnak. (A konzorciumalakítás tehát az 5. program esetében nem kötelező.) Az általános szabályoknak megfelelően nemcsak intézmények, hanem felsőoktatási intézmények és kutatóintézetek egyes szervezeti egységei (tanszék, kutatócsoport, intézet stb.) is pályázhatnak, amennyiben ehhez az intézmény hozzájárul.

Az 5. programban kizárólag alapkutatásra irányuló társadalomtudományi projektek is támogathatók, amelyekhez az igényelhető állami támogatás a projekt összköltségének 100%-át is elérheti. Az igényelhető támogatás mértéke legalább 10 millió Ft a projekt teljes futamidejére vonatkoztatva.

A pályázati projektek futamideje maximum 3 év.

 

  1. PRIORITÁSOK

A pályázat szakmai prioritásain belül törekedni kell:

  • a versenyképesség növelésére,
  • a tudományos bázis szervezeteinek (kutatóintézetek, felsőoktatási kutatóhelyek) és a versenyszféra együttműködésének elősegítésére,
  • a vállalkozói kör, különösen a kis- és közepes vállalkozások innovatív fejlesztésének előmozdítására,
  • az innováció regionális bázisainak erősítésére,
  • tudásintenzív szolgáltatások elterjesztésére,
  • az EU-integrációs felkészülés támogatására, nemzetközi együttműködések ösztönzésére.

A prioritások érvényesítése a bírálat során történik.

  1. A PÁLYÁZATI RENDSZER IRÁNYÍTÁSA, ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE

A 201/2000. (XI. 29.) számú kormányrendelet alapján az oktatási miniszter az NKFP irányítására Programirányító Testületet (IT) hozott létre. Az IT elnöke az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára, alelnökei az OM kutatási és fejlesztési helyettes államtitkára és a Gazdasági Minisztérium regionális gazdaságfejlesztési helyettes államtitkára. Az IT tagjai: a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégium elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Környezetvédelmi Minisztérium, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, a Szociális és Családügyi Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium kijelölt helyettes államtitkára, az informatikai kormánybiztos megbízottja, valamint a hazai versenyszféra három kiemelkedő képviselője. Ugyancsak tagjai a Programirányító Testületnek az oktatási miniszter által az egyes programok irányítására felkért Programtanácsok (PT) elnökei.

A Programirányító Testület feladata a pályázati kiírások jóváhagyása, a pályázatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés (pl. a pályázatok elbírálásának módja), és az egyes projektek minősítése a programokban folyó munka előrehaladását regisztráló, a Programtanácsok által készített időszaki beszámolók alapján (döntés a folytatásról, a finanszírozás felfüggesztéséről, esetleg megszüntetéséről).

A pályázatok elbírálásának módja:

A pályázatokat ? külső szakértők bevonásával ? a Programtanácsok mint zsűrik bírálják el. A Programtanácsok összesített bírálati eredményét a Programirányító Testület elnöke terjeszti az IT elé. Az IT javaslatot tesz az oktatási miniszternek a pályázatok támogatására vagy elutasítására. Az oktatási miniszter döntését követően a pályázó a támogatásról vagy az elutasításról írásban értesítést kap. Az eredményes pályázók ehhez csatoltan meghívást kapnak a szerződéskötési tárgyalásra.

A bírálati értékelés fő szempontjai és kritériumai:

Bírálati szempontok

Bírálati kritériumok

  1. Tudományos/műszaki minőség és innováció
  • az újdonság foka
  • a kutatás színvonala
  1. Nemzeti innovációs célok érvényesülése
  • a projekt hozzájárulása a magyar versenyképesség növeléséhez
  • a tudásbázis szervezetei (felsőoktatási kutatóhelyek, kutatóintézetek) és a gazdaság együttműködése
  • nemzetközi együttműködés - különösen az EU-integráció - elősegítése
  • a regionális fejlődésre gyakorolt hatás
  1. Társadalmi célok érvényesülése
  • Foglalkoztatás javítása, minőségi munkahelyek teremtése
  • a környezet állapotának javítása, megőrzése
  1. Gazdasági fejlődés, tudományos/műszaki haladás
  • a tervezett eredmények potenciális haszna, megvalósítása
  • a projekt stratégiai hatása a résztvevők számára
  • a tervezett eredmények hasznosítási és/vagy elterjesztési stratégiái
  1. Menedzsment és erőforrások

  • a javasolt menedzsment struktúrája és alkalmazott módszerei
  • a projektben résztvevők együttműködésének formája és színvonala
  • a tervezett erőforrások megfelelősége

A zsűri (vagyis a PT) véleményét összegzi, egyben általános értékelést és ajánlásokat fogalmaz meg a szerződéskötési tárgyalásokhoz.

A Programtanácsok elnökei a Programtanácsok bevonásával évenként beszámolót készítenek a programok előrehaladásáról a Programirányító Testület számára. A Programirányító Testület javaslatot tehet az oktatási miniszter számára az egyes projektek támogatásának felfüggesztésére, illetve megszüntetésére.

A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok eszközeinek felhasználásáról az oktatási miniszter évente beszámolót készít a kormány részére. A kormány a beszámolóról tájékoztatja az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságát.

A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok utólagos értékelése során ? ami először 2004-ben esedékes ? független külső szakértők vizsgálják meg a szerződés keretében végzett munka hatékonyságát, hasznosságát, a közvetlen és közvetett hatásokat. Az átláthatóság és a pályázók korrekt tájékoztatása érdekében a lehetséges indikátorcsoportok listáját a pályázók már a beadáskor megismerhetik, ezért ezt a listát a 2. melléklet tartalmazza.

  1. HOGYAN NYÚJTSUK BE A PÁLYÁZATOT?

  • Minden pályázatot postán, lezárt borítékban kell megküldeni egy (1) eredeti és öt (5) másolati példányban, valamint elektronikus formában hajlékony lemezen.

Cím: Oktatási Minisztérium

Kutatási-Fejlesztési Helyettes Államtitkárság

1052 Budapest, Szervita tér 8.

Levélcím: 1374 Budapest Pf. 565.

  • A borítékon kérjük feltüntetni:

Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok pályázat

 

  • A pályázat minden példányának tartalmaznia kell:
  • a kitöltött és aláírt pályázati űrlapot,
  • a részletes adatlapot, amely a pályázó konzorciumban a projektben együttműködő szervezetek adatait és részletes szakmai (gazdasági-műszaki) bemutatását tartalmazza. A konzorcium vezetőjét és az együttműködés koordinálásával megbízott személyt meg kell nevezni.
  • a kitöltési útmutató szerint összeállított mellékleteket, amelynek részei:
  • a kutatás-fejlesztési projekt részletes tartalmi bemutatása, újdonságtartalmának ismertetése, külön kitérve a gazdasági-piaci hatásokra is. Itt kell felsorolni és bemutatni a pályázati konzorciumban nem résztvevő, de az együttműködésbe bevonni tervezett külső partnereket,
  • a pályázati projekt költségterve. A tervezett költségeket az egyes munkafázisokra lebontva és a különféle jogcímekre allokálva kell bemutatni. Itt kell megadni a támogatási igény mértékét, ami nem haladhatja meg a kiírásban szereplő maximális értékeket, és meg kell nevezni a támogatással le nem fedett költségek forrásait is,
  • a 217/1998. (XII.30.) Korm. rendelet szerinti aláírt nyilatkozatokat és az adatlapot.
  • A pályázathoz csatolt mellékletek minden oldalán fel kell tüntetni a pályázat rövid címét, hogy egyértelműen kiderüljön összetartozásuk.
  • A pályázat eredeti példányát, a nyilatkozatokat, valamint az adatlapot cégszerűen kell aláírni.
  • A beérkezett pályázatokat az OM nyilvántartásba veszi. A nyilvántartásba vételről levélben értesítjük a pályázót, megadva pályázatának nyilvántartási számát is. A későbbiekben a pályázattal kapcsolatos bármiféle ügyintézéskor erre a számra kell hivatkozni .

Formai okokból ? szakmai mérlegelés nélkül ? kizárásra kerül a pályázat, ha:

  • nem postai küldeményként adták fel,
  • nincs a projekthez kapcsolódó, egyértelműen azonosítható előpályázat,
  • a pályázat nem tartalmazza a cégszerűen aláírt nyilatkozatokat,
  • a pályázat nem tartalmazza a kitöltött és aláírt adatlapot,
  • a pályázat nem tartalmazza az előírt eredeti és másolati példányokat,
  • a konzorcium bármely tagjának az államháztartás alrendszereiből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása, valamint 60 napot meghaladó lejárt köztartozása van,
  • a kért támogatás kevesebb, mint a kiírás szerinti összeg,
  • a kért támogatás nagyobb, mint a projekt összköltségének a pályázati feltételek II. 2. részében leírt módon meghatározott maximálisan megengedhető hányada.
  1. MINTASZERZŐDÉS, PÁLYÁZATI ŰRLAPOK ÉS ÚTMUTATÓ AZ ŰRLAPOK KITÖLTÉSÉHEZ

 

 

Az Oktatási Minisztérium által kötendő szerződésben szerepelnie kell ? egyebek mellett ? az alábbi kikötéseknek:

  • Ha a támogatott ? neki fel nem róható okból ? nem tudja a szerződésben vállalt kötelezettségeit teljesíteni, e körülmény felmerülését követő 8 napon belül, felszólítás nélkül elszámol a források felhasználásáról, és a fel nem használt támogatást visszautalja az OM számlájára,
  • Ha a támogatott ? neki felróható okból, például tudatosan ?a kapott támogatást a projektben meghatározottól eltérő célra, vagy nem a szerződésben vállalt feladatok szerint használja fel, e körülmény felmerülése után - az OM felszólítására - köteles az OM-től kapott teljes összeget a jegybanki kamat kétszeresének felszámításával az OM számlájára 8 napon belül átutalni.

A szerződés nem teljesítéséből fakadó jogviták esetére a felek ? hatáskörtől függően ? kikötik a Pesti Központi Kerületi Bíróság vagy a Fővárosi Bíróság kizárólagos illetékességét.

  1. SZERZŐDÉSKÖTÉS, KÖLTSÉGELSZÁMOLÁS

Az elfogadott pályázatok szerződés-előkészítésére az OM a zsűri ajánlásai alapján szerződéskötési tárgyalást kezdeményez a pályázóval (konzorcium esetén a konzorcium vezetőjével), hogy a támogatási szerződés feltételeit a Pályázati felhívás részét képező mintaszerződés alapján meghatározza.

Az OM konzorciumi pályázó esetén is csak egy támogatási szerződést köt, amelynek kedvezményezettje/kedvezményezettjei a pályázó szervezet, illetve a pályázó konzorcium tagjai.

 

A szerződéshez csatolni kell az alábbiakat:

  • a szerződés műszaki és pénzügyi mellékleteit;
  • egy hónapnál nem régebbi cégkivonatot (egyéni vállalkozók esetében igazolást a vállalkozás működéséről) vagy ezek hiteles másolatát;
  • az érvényes aláírási címpéldányt (az aláírási jogot igazoló okiratot) vagy ezek hiteles másolatát;
  • nyilatkozatot az áfa levonási jogról;
  • az esetlegesen szükséges igazolásokat a módosított 217/1998 sz. Korm. rendelet szerint.

Az OM a támogatást a feladatok ellenőrzött és jóváhagyott elvégzése után teljesíti és forrásarányosan utalja át a kedvezményezett igénylése alapján. Rendkívül indokolt esetben előleg fizethető a projekt elindításának támogatásához, ha azt a pályázó már a pályázatában is jelezte, és azt a döntéshozó jóváhagyta. Az előleg legfeljebb a teljes projekttámogatás 20%-a lehet, melyet a kedvezményezettnek kell igényelnie indoklással alátámasztva. A felvett előleggel az első teljesítéskor el kell számolni az OM felé. Minden további utalás csak az elfogadott elszámolás és teljesítés után lehetséges.

Az OM által megítélt összeg nem árbevétel, a szerződés keretében végzett munka nem állami megbízás. A támogatás és a saját forrás felhasználásáról szóló elszámolást a szerződő partnernek a vonatkozó hatályos pénzügyi szabályok szerint kell elvégeznie. A pályázó a a projekttel kapcsolatos költségeiről és ráfordításairól köteles elkülönített kimutatást vezetni.

 

A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok eszközei a következő jogcímeken használhatók fel:

  • a projekt megvalósításában közvetlenül részt vevők (kutatók, technikusok, kisegítő személyzet) bére és munkáltatót terhelő járulékai,
  • a projekt megvalósításához elengedhetetlenül szükséges, kizárólag kutatási-fejlesztési célra szolgáló műszerek, gépek, berendezések beszerzési, bérleti vagy előállítási költségei (amennyiben a beszerzési költségek a projekt költségeinek 30 %-át meghaladják, ezt külön indokolni kell),
  • a projekt megvalósításához szükséges szellemi termékek (iparjogvédelem alá eső találmányok, szabadalmak, szerzői jogi védelem alá tartozó műszaki tervek, dokumentumok és számítógépes programok) vételára vagy hasznosítási jogának költségei,
  • a projekt anyagjellegű költségei, így különösen a megvalósításhoz közvetlenül felhasznált, vásárolt vagy előállított anyagok, félkész- és késztermékek költségei és az igénybe vett közműszolgáltatások díjai, valamint az intézményi szabályzatok szerint a projektekre jutó általános költségek (fenntartás, működtetés, lebonyolítás),
  • a projekt megvalósításához kapcsolódó kutatási-fejlesztési megbízások, konzultációk, szakértői szolgáltatások igénybevételének költségei,
  • megvalósíthatósági tanulmányok, üzleti tervek, piaci tanulmányok díjai,
  • egyéb, a felelős vezető által a kutatás-fejlesztés témaszámára utalványozott költség és a nem kutatásnak minősülő szolgáltatások (pl. mérések, minősítések, engedélyezési eljárások, a K+F projekt eredményének szellemi jogvédelme) költsége,
  • a kutatási-fejlesztési munkához elengedhetetlen egyéb közvetett költségek (pl. konzorcium esetén kutatás-fejlesztési költség, illetve a demonstrációs projektköltségeken kívül koordinációs költség is elszámolható a konzorcium vezetője számára).

A támogatás összegéből járulékos költségek nem fizethetők. Áfá-t csak abban az esetben lehet elszámolni, ha a pályázónak áfa-levonási joga nincs.

  1. melléklet
  2. A kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos fogalommeghatározások

     

    Kutatás és fejlesztés

    (K+F) alatt azt a rendszeresen végzett alkotó munkát értjük, amelynek célja az ismeretanyag bővítése, beleértve az emberről, a kultúráról és a társadalomról szerzett ismereteket, valamint ennek az ismeretanyagnak a felhasználását új alkalmazások kidolgozására.

    A kutatás és fejlesztés (K+F) fogalmából kizárandó tevékenységek:

    A kutatást és a fejlesztést meg kell különböztetni a vele rokon tudományos és műszaki tevékenységek széles körétől, még akkor is, ha az utóbbiak az információáramlás és a gazdasági műveletek, az intézmények és a személyi állomány révén igen szoros kapcsolatban állnak a kutatással és fejlesztéssel. A K+F-nek nem számító tevékenységekre példák: oktatás és képzés, általános célú adatgyűjtés, rutinszerű tesztelés és kalibrálás, megvalósíthatósági tanulmányok, orvosi ismeretek szokásos alkalmazásán alapuló orvosi ellátás, rutinszerű szoftverfejlesztés stb.

    Alapkutatás:

    olyan kísérleti és elméleti munka, amelynek elsődleges célja új ismeretek szerzése a jelenségek alapvető lényegéről és a megfigyelhető tényekről, bármiféle konkrét alkalmazási vagy felhasználási célkitűzés nélkül. Eredményeit általában nem értékesítik. Elméletek, törvények megalkotására hasznosíthatók.

    Alkalmazott kutatás:

    új ismeretek szerzése céljából gyakorlati cél érdekében folyó vizsgálat. Eredményei alapvetően korlátozott számú termék, eljárás, módszer vagy rendszer számára érvényesek.

    Fejlesztés:

    a kutatásból és a gyakorlati tapasztalatokból nyert, már létező tudásra támaszkodó rendszeres munka, amelynek célja új anyagok, termékek, új eljárások, rendszerek, szolgáltatások bevezetése vagy már bevezetettek lényeges javítása. Az NKFP pályázatban használt ?fejlesztés? fogalom azonos a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (4) bek.-ben szereplő ?kísérleti fejlesztés? fogalommal.

    Demonstráció:

    új technológiák első ipari méretű, de kísérleti jellegű gyakorlati alkalmazása (pl. próbaüzemben, kísérleti üzemben).

    Innováció:

    e körbe tartozik minden új vagy módosított termék vagy új technológia bevezetése, alkalmazása, beleértve azokat az újdonságokat, amelyek csak adott ágazatban vagy adott szervezetnél minősülnek újdonságnak. Az innováció körébe tartoznak továbbá mindazok a szervezeti, szervezési és piaci (pl. beszerzési, marketing) megoldások is, amelyek fejlesztik a termelékenységet, nyereségességet.

    Projekt:

    a pályázó által javasolt, adott címmel, költséggel és időtartammal azonosítható kutatási-fejlesztési téma.

    Program:

    a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok öt programjának egyike, amely projektekből tevődik össze.

    Saját erő:

    a projekten belül felhasznált minden olyan anyagi forrás, amely nem az államháztartás valamelyik alrendszeréből (központi költségvetés, önkormányzat, elkülönített állami alapok, társadalombiztosítás) származik. Saját erő például a vállalattól származó szerződéses árbevétel. A külföldről elnyert, közpénzből származó K+F támogatás (pl. EU keretprogram, NATO) nem minősül saját erőnek, viszont a külföldi magánpénz (pl. vállalattól vagy magánszemélytől származó bevétel) saját forrás. A saját erőt akár pénz, akár saját K+F ráfordítás (pl. munkaóra, anyag, eszközhasználat) formájában teljesíteni lehet.

    Konzorcium:

    meghatározott célra, ez esetben közös kutatási-fejlesztési projekt végrehajtására létrejött szövetség, amely azonos vagy különböző jogállású szervezetekből áll. A konzorcium tagjai egymás között írásba foglalt konzorciumi szerződésben rögzítik a feladatok és az erőforrások megosztását, valamint az eredmények hasznosítására vonatkozó megállapodásukat. A konzorciumi szerződésben meg kell jelölni a konzorcium nevében eljárni jogosult (tag)szervezetet.

     

  3. melléklet

Indikátorok a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok keretében végrehajtott projektek elbírálásához és utólagos értékeléséhez

(az 5. program esetében értelemszerűen elmaradnak a gazdasági jellegű indikátorok)

A részt vevő kutatóhelyeknél jelentkező eredmények

  • A szervezet szellemi vagyonának változása (formális, tárgyiasult szellemi vagyon: publikáció, kodifikált ismeret; szellemi tulajdon, illetve informális szellemi vagyon: tudásanyag, gyakorlati képességek és készségek, belső és külső együttműködési készség, a vállalatokkal folytatott K+F együttműködési képesség javulása).
  • A szakmai-tudományos kapcsolatrendszerben elfoglalt pozíció változása.
  • A felsőoktatási intézmény vagy kutatóintézet mérhető K+F eszközeinek változása (kutatási-fejlesztési infrastruktúra és a személyi állomány nagysága, képzettsége).

A projektben résztvevő vállalatoknál jelentkező eredmények

  • Pénzügyi többleteredmények a projekt hatására (forgalom, nyereség, export alakulása).
  • A vállalat versenypozíciójának javulása (hazai és nemzetközi mércével).
  • A szervezet egyéb, nem pénzügyi mérhető eszközeinek növekedése (atermékek és szolgáltatások minősége, tárgyi infrastruktúra, a személyi állomány nagysága és képzettsége, a vállalat ?K+F intenzitása?).
  • A vállalat szellemi vagyonának növekedése (tárgyiasult szellemi vagyon: publikációk, kodifikált ismeretek; szellemi tulajdon; informális szellemi vagyon: tudásanyag, gyakorlati képességek és készségek, belső és külső együttműködési készség, vállalati K+F abszorpciós képesség, szervezeti közkép javulása a projekt hatására).
  • A vállalatnak a gazdasági kapcsolatrendszerben elfoglalt pozíciója, az együttműködési hálózat alakulása és abban az érintett vállalat helyzetének változása.
  • a kritikus sikertényezők alakulása (SWOT-analízis) a projekt előtt és után.

A konzorciumon kívül jelentkező közvetett (externális) hatások

  • A tudásanyag növekedése (a K+F eredmények szakmai-tudományos hatása, valamint az oktatásban és képzésben megjelenő hatásai belföldön és külföldön).
  • A projekt eredményeként induló új gazdasági tevékenységek (pl. egyetemről kiinduló új, tudásalapú (spin-off) vállalkozások; nőtt-e azon vállalatok forgalma, nyeresége, ill. piaci részesedése, amelyek alkalmazzák a kifejlesztett technológiát?).
  • Regionális fejlesztési elemet is tartalmazó projektek esetében különösen fontos a nem műszaki jellegű mellékhatás (pl. a munkahelyteremtés következtében a régióban vagy a településen keletkező új munkahelyek száma, elsősorban a nagy hozzáadott értéket és magas képzettséget igénylő munkahelyekre összpontosítva, illetve a helyi vagy regionális infrastruktúra fejlődése, új kapcsolatrendszerek kialakulása).
  • A konzorciumon kívüli együttműködési hálózatok fejlődése (az együttműködési hálózatban részt vevő partnerek száma változott-e, segített-e a projekt abban, hogy a hálózat kiterjedjen a szakterületen elismert, összes jelentős partnerre, nőtt-e a kapcsolatok intenzitása a hálózaton belül a projekt időszaka alatt, jutott-e a hálózat új ismeretekhez a K+F projekt révén?).
  • Az üzleti és beszállítói kapcsolatok vizsgálata (nőtt-e a hazai partnerek aránya az új tudás és technológia megszerzésében, az eladásokban, a beszállítók között?)
  • Foglalkoztatási hatások az eredményeket közvetlenül hasznosító vállalaton, szervezeten kívül (általános tapasztalat, hogy a foglalkoztatás szempontjából éles határ húzódik a termék- és eljárásinnováció között; az előbbi általában munkahelyeket teremt, az utóbbi inkább munkahelyeket szüntet meg, de ennek hatása a versenytársak fejlesztési stratégiájától is függ).
  • Környezeti hatások (a modern technológiamenedzsment már figyelembe veszi a környezeti hatásokat, legalábbis a negatív környezeti hatások révén növekvő pénzbírságokat, egyéb hátrányokat és a szervezet romló társadalmi megítélését).
  • Egyéb társadalmi hatások (pl. a biztonsággal, az egészségüggyel, a hátrányos helyzetű csoportok helyzetével kapcsolatos fejlődés).

A többleteredmény vizsgálata

Az EU támogatási elveivel összhangban, az értékelés egyik legfontosabb célja annak meghatározása, hogy a K+F tevékenységre fordított állami források milyen többleteredményt hoztak létre ahhoz az elképzelt esethez képest, amelyben a K+F projekt szereplői állami támogatás nélkül kényszerültek volna végrehajtani a kutatási és fejlesztési tevékenységüket. Ezen belül vizsgálható a

  • többleteredmény a ráfordítások oldalán (az állami K+F ráfordítások által indukált többlet vállalati ráfordítások);
  • többleteredmény az eredmények oldalán (az állami támogatás mennyit javított a K+F minőségén, terjedelmén, eredményein, sebességén);
  • többleteredmény a szervezet viselkedése oldalán (változott-e a menedzsment és a munkatársak attitűdje a kutatás-fejlesztéssel és a konzorciumban történő együttműködéssel kapcsolatban.

A felsorolt indikátorokat a bírálók és az értékelők nem szükségszerűen alkalmazzák és értékelik minden esetben és teljes körűen. A felsorolás célja az egységes szemlélet kialakítása, és egy ellenőrző lista biztosítása, hogy az értékelésből ne maradjanak ki fontos szempontok.

 

 

A felfedező és az alkalmazott kutatások, valamint az innováció területén nagy számban beérkező pályázatok értékelvű szakmai bírálatához, a nyertes projektek szakmai beszámolóinak értékeléséhez és a szakpolitikai vélemények megalapozásához az NKFI Hivatal minden szakterületen bővíti szakértői adatbázisát.

Az NKFI Hivatal szakértői adatbázisába regisztrált szakemberek anonim szakértőként felelős közreműködői lehetnek annak az értékelési folyamatnak, amelyben a benyújtott pályázatok szakmai színvonalát, újdonságtartalmát, gazdasági hasznosulásának lehetőségét és a kért támogatási összeg indokoltságát kiemelt szempontként kell véleményezni.

A regisztrációt a szakértői adatbázisba az NKFI Hivatal honlapjának erre szolgáló regisztrációs felületén a „regisztráció” funkció kiválasztásával és a kért adatok megadásával, valamint a „Szakértő vagyok” pont kijelölésével lehet megkezdeni. A regisztráció folyamatos.

A szakértői regisztrációs űrlapon szereplő főbb adatok:

  • személyi adatok, elérhetőségek (melyek egy-egy szakértői feladatra kötendő megbízási szerződés elkészítéséhez szükségesek);
  • a szakmai és kutatási területek, kompetenciák besorolása (hogy a szakterületének leginkább megfelelő bírálatra kapjon felkérést);
  • a korábban már értékelt pályázatok témaköre;
  • jelenlegi és korábbi munkahelyek, érdekkapcsolatok (egy-egy szakértői feladattal való összeférhetetlenség előszűrése céljából), végzettség(ek), tudományos fokozat(ok),  legfontosabb publikációk és szellemi alkotások, amelyek a szakmai tapasztalatot mutatják;
  • idegennyelv-ismeret.

A szakértői adatbázisban regisztrált szakembereket az NKFI Hivatal a beérkező pályaművek szakmai bírálatára, a nyertes projektek szakmai beszámolóinak értékelésére és szakpolitikai vélemények megalapozásához kérheti fel.

Egy-egy pályázat értékelését párhuzamosan több felkért szakértő végzi. Az egyes pályázatok és beszámolók értékelésére, a szakvélemények elkészítésére a szakértői adatbázisból kiválasztott szakértővel az NKFI Hivatal eseti megbízási szerződést köt, amelyben arról is nyilatkozni kell, hogy a bírálót a pályamű bírálatának elkészítésében semmilyen összeférhetetlenségi ok nem akadályozza. A bírálónak az írásos szakvéleményt pályázattípustól függően 15-28 munkanapon belül kell elkészítenie, és az NKFI Hivatal bírálati fogadó rendszerén keresztül elektronikusan beküldenie.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓK

További információk: a (06 1) 795 9500 telefonszámon és/vagy a szakerto_regisztracio@nkfih.gov.hu e-mail címen.

p>Az NKFI Alap 2025. évi Programstratégiája, a Neumann János Program végrehajtását támogatja, amelynek fókuszában az egyetemek, a kutatóintézetek és a gazdaság összekapcsolása áll. A 2025. évi Programstratégia kiemelt célja, hogy hozzájáruljon a magyar eredmények javításához az emberi erőforrások (kutatói utánpótlás, doktori képzésben résztvevők száma, STEM (MTMI) területen a felsőoktatásban tanulók száma) területén, az innovátor vállalkozások száma és aránya (termékinnovációt és / vagy folyamatinnovációt végrehajtó KKV-k száma és aránya) területén, valamint a szellemi tulajdonjogok (intellectual property, IP) (szabadalmak, védjegyek, formatervezési mintaoltalmak) területén.

Az alábbi táblázat a 2021-2025 közötti időszakra vonatkozó, az NKFI Alapból meghirdetni tervezett valamint meghirdetett felhívásokat és azok keretösszegét tartalmazza, évek szerinti bontásban.

  2021 2022 2023 2024 2025
NKFI Alap  pályázatainak  keretösszege
(milliárd forint)
189,84 89,84 63,78 112,56 128,31
  Konstrukció megnevezése/
Meghirdetett felhívás
(2021)
Összes keret
(Mrd Ft)
Konstrukció megnevezése/
Meghirdetett felhívás
(2022)
Összes keret
(Mrd Ft)
Konstrukció megnevezése/
Meghirdetett felhívás
(2023)
Összes keret
(Mrd Ft)
Konstrukció megnevezése/
Meghirdetett felhívás
(2024)
Összes keret
(Mrd Ft)
Konstrukció megnevezése/
Meghirdetett felhívás
(2025)
Összes keret
(Mrd Ft)
Innovációs Alaprész
2021-2025
Piacvezérelt vállalati KFI támogatása
Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása
2020-1.1.2-PIACI KFI
59,06     Fókuszterületi innovációs projektek támogatása
Fókuszterületi innovációs projektek támogatása
2023-1.1.1-PIACI_FÓKUSZ
30,149 KKV Fókuszterületi Innovációs Program
KKV Fókuszterületi Innovációs Program
2024-1.1.1-KKV_FÓKUSZ
50,00    
Gyorsítósáv program
Gyorsítósáv
2020-1.1.5-GYORSÍTÓSÁV
3,00 Gyorsítósáv program
Gyorsítósáv
2021-1.1.4-GYORSÍTÓSÁV
12,85 Gyorsítósáv program
2023-1.1.2-GYORSÍTÓSÁV
2,00 Spin-off Program: kutatási eredmények piacravitele Gyorsítósáv program
2023-1.1.2-GYORSÍTÓSÁV
6,00 Gyorsítósáv
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
5,00
Iparjog
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2020-1.1.3-IPARJOG,
2021-1.1.1-IPARJOG
0,40 Iparjog
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2020-1.1.3-IPARJOG,
2021-1.1.1-IPARJOG
0,40 Iparjogvédelem
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2020-1.1.3-IPARJOG,
2021-1.1.1-IPARJOG
0,50 Iparjogvédelmi Pályázat (IP)
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2020-1.1.3-IPARJOG,
2021-1.1.1-IPARJOG
0,50 Iparjogvédelmi Pályázat (IP)
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2025-1.1.1-IPARJOG
0,50
Iparjogvédelmi Pályázat (IP)
Szellemi alkotások hazai és nemzetközi szellemitulajdon-védelmét szolgáló tevékenységek támogatása az alkotások hasznosulásának előmozdítása érdekében
2020-1.1.3-IPARJOG,
2021-1.1.1-IPARJOG
(2024-ben meghirdetett, a 2025. évi Programstratégia terhére megvalósuló program.)
0,04
                Life Sciences Catalyst program  /
 I. Célponttól a koncepció bizonyításáig

(Új program, a felhívás később jelenik meg)

5,00
                Life Sciences Catalyst program /
II. Koncepció bizonyításától a klinikai vizsgálatokig

(Új program, a felhívás később jelenik meg)
5,00
                MED-TECH kórházi inkubátor program
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
2,00
    2022-ben a Kutatási Alaprészből meghirdetve Selye János Diáklabor hálózat kiépítése 2022-3.1.1-DIÁKLABOR           Vállalkozói készségfejlesztés és MTMI pályamotivációs szolgáltatások fejlesztése
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
5,43
                SEED co-investment fund 
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
10,00
Nemzetközi programok
ECSEL közös EU-s programba való bekapcsolódás támogatása 
2019-2.1.3-NEMZ_ECSEL
;
Közös EU-s kezdeményezésekbe való bekapcsolódás támogatása 
2019-2.1.2-NEMZ
;
Az Egyesült Királyságban, Németországban és Ausztriában egyetemi tanulmányokat folytató magyar hallgatók hazai nyári gyakorlatának támogatása (2021-ben Hollandiára is kiterjesztve)
2020-1.2.1-GYAK;
Az EIT KIC társulásokban történő magyar részvétel támogatása
2021-1.2.1-EIT-KIC;
Kétoldalú Tudományos és Technológiai (TÉT) együttműködés támogatása
2021-1.2.4-TÉT
;
A Magyar-Orosz alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2021-1.2.5-TÉT-IPARI-RU
;
Pályázat az ERA-NET COFUND és EJP COFUND programok közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2019-2.1.7-ERA-NET;
Az EUREKA programban való magyar részvétel támogatása
2020-1.2.3-EUREKA;
Horizont Európa Accelerator rásegítő pályázat
2021-1.2.2-EU_KKV
;
Az Európai Unió Horizont Európa programjában, valamint egyéb közös EU-s programokban való magyar részvétel ösztönzése
2021-1.2.3-EU_KP
;
Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
2021-4.1.2-NEMZ_KI;
A magyar-marokkói alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2021-1.2.6-TÉT-IPARI-MA
3,50 Nemzetközi programok
Pályázat az ERA-NET COFUND és EJP COFUND programok közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2019-2.1.7-ERA-NET
;
Az EUREKA programban való magyar részvétel támogatása
2022-1.2.4-EUREKA
;
Horizont Európa Accelerator rásegítő pályázat
2021-1.2.2-EU_KKV
;
Az Európai Unió Horizont Európa programjában, valamint egyéb közös EU-s programokban való magyar részvétel ösztönzése
2021-1.2.3-EU_KP
;
Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
2021-4.1.2-NEMZ_KI
;
A magyar-török alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2022-1.2.6-TÉT-IPARI-TR
;
Egyetemi tanulmányokat külföldön folytató magyar hallgatók nyári gyakorlatának támogatása
2022-1.2.3-GYAK
;
A magyar-üzbég alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2022-1.2.2-TÉT-IPARI-UZ;
A magyar-koreai alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2022-1.2.5-TÉT-IPARI-KR
6,00 Nemzetközi programok
Az Európai Unió Horizont Európa programjában, valamint egyéb közös EU-s programokban való magyar részvétel ösztönzése
2021-1.2.3-EU_KP
;
Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
2021-4.1.2-NEMZ_KI
;
Az EUREKA programban való magyar részvétel támogatása
2022-1.2.4-EUREKA
;
A Horizont Európa Digitális Kulcstechnológiák (KDT) partnerségbe való bekapcsolódás támogatása
2022-1.2.8-KDT;
EUROSTARS – Az innovatív KKV-k partnerségi programban való magyar részvételének támogatása
2022-1.2.7-EUROSTARS;
Pályázat az ERA-NET COFUND, EJP COFUND és egyéb multilaterális programok közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2023-1.2.1-ERA-NET;
Pályázat a Horizont Európa európai partnerségek közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2023-1.2.2-HE_PARTNERSÉG;
Kétoldalú Tudományos és Technológiai (TÉT) együttműködés támogatása
2023-1.2.4-TÉT
6,10 Nemzetközi Programok
HU-rizont Program
2024-1.2.3-HU-RIZONT;
Kétoldalú Tudományos és Technológiai (TÉT) együttműködések támogatása
2024-1.2.5-TÉT;
Pályázat az ERA-NET COFUND, EJP COFUND és egyéb multilaterális programok közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2024-1.2.2-ERA_NET
;
Pályázat a Horizont Európa európai partnerségek közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2024-1.2.1-HE_PARTNERSÉG;
Az EUREKA programban való magyar részvétel támogatása
2024-1.2.6-EUREKA;
A Horizont Európa Digitális Kulcstechnológiák (KDT) partnerségbe való bekapcsolódás támogatása
2024-1.2.4-KDT;
EUROSTARS – Az innovatív KKV-k partnerségi programban való magyar részvételének támogatása
2024-1.2.7-EUROSTARS;
A magyar-izraeli kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2024-1.2.10-TÉT-IPARI-IL;
A magyar-török alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2024-1.2.11-TÉT-IPARI-TR;
Az Európai Unió Horizont Európa programjában, valamint egyéb közös EU-s programokban való magyar részvétel ösztönzése 2021-1.2.3-EU_KP;
Nemzetközi szakmai szervezetben való aktív részvétel támogatása kutatók és kutatási menedzserek részére
2024-1.2.9-NETWORKING.

15,996 Nemzetközi Programok
Több konstrukció támogatja a Horizont Európa keretprogramban és további nemzetközi programokban való hazai részvételt. Ennek keretében az Innovációs Alaprész támogatást biztosít a magyar kutatók, cégek és egyéb KFI szereplők részvételéhez az Európai Bizottsággal és más, a tagállamokkal közösen finanszírozott KFI együttműködésekben. Az NKFI Alap nemzetközi programjai támogatják a magyar egyetemek európai hálózatosodását és a magas színvonalú Horizont Európa pályázatokhoz szükséges konzorciumépítést. A kétoldalú Tudományos és Technológiai (TÉT) együttműködések keretében 2025-ben is több konstrukció, különböző desztinációkban támogatja a mobilitási és közös kutatási projektek megvalósítását nemzetközi partnerekkel.

(2025-ben induló programok)
8,12
Nemzetközi Programok
A Horizont Európa keretprogramban való hazai részvételt támogatják a 2024-ben indult partnerségi programok. Ezek keretében az alaprész támogatást biztosít a magyar kutatók, cégek és egyéb KFI szereplők részvételéhez az Európai Bizottsággal és más, a tagállamokkal közösen finanszírozott kiválósági együttműködésekben. A 2025. évi Programstratégia keretében kerülnek támogatásra a 2024-ben indult izraeli, török és kínai kutatói-ipari együttműködési programok, valamint a francia és a szlovák mobilitási felhívás.

Pályázat a Horizont Európa európai partnerségek közös nemzetközi pályázati felhívásaiban sikeresen szereplő magyar szervezetek támogatására
2024-1.2.1-HE_PARTNERSÉG;
Kétoldalú Tudományos és Technológiai (TÉT) együttműködés támogatás
2024-1.2.5-TÉT;
A magyar-izraeli kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2024-1.2.10-TÉT-IPARI-IL;
A magyar-török alkalmazott kutatás-fejlesztési együttműködési programban való magyar részvétel támogatása
2024-1.2.11-TÉT-IPARI-TR.

(2024-ben meghirdetett, a 2025. évi Programstratégia terhére megvalósuló programok.)
3,12
Nemzetközi programokon belül meghirdetve.
(Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása 2021-4.1.2-NEMZ_KI)
  Nemzetközi programokon belül meghirdetve.   Nemzetközi programokon belül meghirdetve.   Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
2021-4.1.2-NEMZ_KI;
0,10 Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
(Kutatási Alaprészben szerepel 2025-ben)
 
            HU-rizont Program
2024-1.2.3-HU-RIZONT
2024-ben a nemzetközi programokon belül meghirdetve.
  HU-rizont Program
HU-RIZONT nemzetközi kiválósági kutatási együttműködési program
2025-1.2.1-HU-RIZONT
8,00
            Nagyvállalati Fókuszterületi Innovációs Program
Nagyvállalati Fókuszterületi Innovációs Program
2024-1.1.3-NAGYVÁLL_FÓKUSZ
2024-ben meghirdetett, a 2025. évi Programstratégia terhére megvalósuló program Nagyvállalati Fókuszterületi Innovációs Program
Nagyvállalati Fókuszterületi Innovációs Program
2024-1.1.3-NAGYVÁLL_FÓKUSZ

(2024-ben meghirdetett, a 2025. évi Programstratégia terhére megvalósuló program)
15,00
            Alkalmazott kutatási és innnovációs szolgáltatások fejlesztése
Alkalmazott kutatási és innnovációs szolgáltatások fejlesztése
2024-1.3.1-AK_INNOV
2,50    
Befektetés a jövőbe Alap
Befektetés a jövőbe
2020-1.1.6-JÖVŐ
7,00                
Alkalmazott kutatói hálózat fejlesztése
Alkalmazott Nemzeti Kutatóintézet-Hálózatban való részvétel
2021-1.1.2-AKH
1,63                
Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma
Egyetemi innovációs ökoszisztéma
2019-1.2.1-EGYETEMI ÖKO
2,46                
Start KKV Program
KKV START INNOVÁCIÓ
2020-1.1.1-KKV START
12,00                
    Kompetencia Központok
Kompetencia központok létrehozása és fejlesztése
2022-1.1.1-KK
20,60            
    Startup Program
Startup Program
2022-1.1.2-STARTUP
4,06            
        Inkubátor támogatási program
STARTUP FACTORY 2023
2023-1.1.3-STARTUP
5,75        
                Proof of Concept: fejlesztési potenciál értékelés
Proof of Concept
2024-2.1.3-POC
3,00
Kutatási Alaprész
2021-2025
Posztdoktori és fiatal kutatói kiválósági program és Kutatási témapályázatok ("OTKA")
Kutatási témapályázatok, Posztdoktori és fiatal kutatói kiválósági programok ("OTKA")
PD_21, FK_21, K_21, ANN_21, SNN_21
12,90 Posztdoktori és fiatal kutatói kiválósági program és Kutatási témapályázatok ("OTKA")
Kutatási témapályázatok, Posztdoktori és fiatal kutatói kiválósági programok ("OTKA")
PD_22, FK_22, K_22, ANN_22, SNN_22
13,50 Kutatási témapályázatok, Posztdoktori és Fiatal kutatói kiválósági programok ("OTKA")
Kutatási témapályázatok, Posztdoktori és fiatal kutatói kiválósági programok ("OTKA")
PD_23FK_23K_23, SNN_23
13,50 Kiválósági alapú kutatási támogatások
EXCELLENCE kutatási pályázati program
EXCELLENCE_24
ADVANCED kutatási pályázati program
ADVANCED_24
STARTING kutatási pályázati program
STARTING_24
Magyar-osztrák, ill. magyar-szlovén nemzetközi együttműködésen alapuló kutatási pályázati programok
ANN_24, SNN_24
19,00 Nemzeti Kutatási Kiválósági Program (NKKP) - kiválósági alapú kutatási támogatások
Felhívás STARTING kutatási pályázathoz
STARTING_25
Felhívás ADVANCED kutatási pályázathoz
ADVANCED_24
Felhívás EXCELLENCE kutatási pályázathoz
EXCELLENCE_25
Felhívás HIGHLIGHT kutatási pályázathoz
HIGHLIGHT_25
Felhívás magyar-osztrák és magyar-szlovén nemzetközi együttműködésen alapuló kutatási pályázatokhoz
ANN_25, SNN_25
40,00
Élvonal - Kutatási Kiválósági Program
Élvonal – Kutatási Kiválósági Program
KKP_21
3,00 Élvonal - Kutatási Kiválósági Program
Élvonal – Kutatási Kiválósági Program
KKP_22
3,00    
Új Nemzeti Kiválósági Program
ÚNKP-21-1, ÚNKP-21-2, ÚNKP-21-3, ÚNKP-21-4, ÚNKP-21-5, ÚNKP-21-6
4,00 Új Nemzeti Kiválósági Program
ÚNKP-22-1, ÚNKP-22-2, ÚNKP-22-3, ÚNKP-22-4, ÚNKP-22-5, ÚNKP-22-6
0,828 Új Nemzeti Kiválósági Program
ÚNKP-23-1, ÚNKP-23-2, ÚNKP-23-3, ÚNKP-23-4, ÚNKP-23-5, ÚNKP-23-6
0,710 Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program
2024-2.1.1-EKÖP, 2024-2.1.2-EKÖP-KDP
(Felsőoktatási intézmények által kiírt ösztöndíjpályázatok)
10,00 Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program
EKÖP
(Felsőoktatási intézmények által kiírt ösztöndíjpályázatok)
6,00
Kooperatív Doktori Program
Kooperatív Doktori Program Doktori Hallgatói Ösztöndíj
KDP-2021
4,894     Kooperatív Doktori Program
Kooperatív Doktori Program Doktori Hallgatói Ösztöndíj
KDP-2023
5,070
Mecenatúra pályázat
Mecenatúra pályázat
MEC_21
1,00         Tudományos mecenatúra program
Felhívás Tudományos Mecenatúra pályázathoz
MEC_24
2,46    
            Research Grant Hungary
Felhívás Research Grant Hungary kutatási pályázathoz
RGH_S_24, RGH_L_24
6,00    
                Doktorandusz nyugdíj hozzájárulás program
(Új program, a felhívás később jelenik meg.)
0,30
                Doktorandusz önköltség hozzájárulás program
(Új program, a felhívás később jelenik meg.)
0,20
            Proof of Concept: fejlesztési potenciál értékelés
Proof of Concept
2024-2.1.3-POC
2024-ben meghirdetett, a 2025. évi Programstratégia terhére megvalósuló program Proof of Concept: fejlesztési potenciál értékelés
2024-2.1.3-POC
Innovációs Alaprészbe áthelyezve
 
                Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása
2021-2024 években Innovációs Alaprészen belül meghirdetve. Nemzetközi és hazai kutatási infrastruktúrák használatának támogatása 2021-4.1.2-NEMZ_KI)
(Új program, felhívás később jelenik meg)
0,10
                HUN-REN Központ szolgáltatás fejlesztése
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
Missziók Alaprészbe áthelyezve.
 
    Selye János Diáklabor hálózat kiépítése
Selye János Diáklabor hálózat kiépítése
2022-3.1.1-DIÁKLABOR
2,00         Selye János Diáklabor program folytatása a "Vállalkozói készségfejlesztés és MTMI pályamotivációs szolgáltatások fejlesztése" program keretében, amely az Innovációs Alaprészben szerepel 2025-ben.  
Tématerületi Kiválósági Program 2021
(Nemzeti-Egészség-Védelmi)

Tématerületi Kiválósági Program 2021
TKP2021
(A keretösszeg magában foglalja a TKP2021 Nemzetvédelem, nemzetbiztonság alprogramjához szorosan kapcsolódó Kooperatív Doktori Program Nemzetvédelmi Alprogram (NVKDP-2021) 1 milliárd Ft-os keretösszegét.)
75,00                
Nemzeti Laboratóriumok Alaprész
2022
    Nemzeti Laboratórumok
Nemzeti Laboratóriumok létrehozása, komplex fejlesztése
2022-2.1.1-NL
26,60            
Missziók Alaprész
2025
                Misszióvezérelt kutatások támogatása
(Új program, a felhívás később jelenik meg.)
10,0
                HUN-REN Központ szolgáltatás fejlesztése
(Új program, a felhívás később jelenik meg)
1,50
Kövesse a pályázati felhívást!
Adja meg e-mail címét, hogy a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok - 2001. pályázati felhí­vással kapcsolatos változásokról a leghamarabb értesülhessen.
A pályázatok követésével hozzájárul, hogy az NKFI Hivatal a fenti pályázattal kapcsolatos változásokkal közvetlenül megkeresse. További információkért, kérjük, olvassa el az adatvédelmi tájékoztatót.

Írja be a képen látható karaktereket:
Visszajelzés
Hasznos volt az oldal információtartalma az Ön számára?
A weboldalon HTTP-sütiket használunk, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. Az adatvédelmi tájékoztatóban bővebb információkat talál arról, hogyan gondoskodunk adatainak védelméről.
Rendben